0

Alternativ til octavia som elbil

spurt 2020-09-22 02:10:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Vi har nå en Octavia som vi kjøpte nytt i 2016 med 150hk diesel motor og 4x4. Vi skal skifte bilen rundt første kvartal neste år, tenker jeg. Vi har vært utrolig fornøyd med den pga av at man får mye bil for pengene: praktisk, grei å kjøre, sikker, vanvittig romslig både for passajerene og bagasjerommet. På sommeren pleier vi å kjøre nedover Europa med den og camper med en stort familie telt som krever stort bagasjerom. Basert på det, hadde jeg allerede bestemt meg i hodet for at neste bil skulle bli den nye Octavia med diesel motor og 4x4. Men kona mi begynte å snakke om å skaffe oss elbil. Noe jeg i utgangspunkt var motstander av pga fordelen vi mister ved å gå fra diesel drevet bil. Jeg mener hybrid er uaktuel fordi det fins ikke mange alternativer med det bagasjerommet, 4x4 og ca samme prisklasse. Ladbare hybrid er på nesten alle modeller med en sprekk bensin motor som blir veldig tørst når batteriet blir tomt. Vurdering av elbil nå er i hovedsak basert på at det har blitt installert bom både inn og ut av byen der vi bor, noe som gjør det minst dobbelt så dyrt å kjøre til jobben. Men vi er likevel redd for ulempene som elbil har ift dieselbil. Blant elbilene som fins og kommer snart og de kriteriene vi har (romslig, 4x4 og grei pris klasse), hvilke modeller ville du ha anbefalt å se på? Vi kan egentlig ingenting om det da det har tidligere vært uaktuelt. Hvordan er service på elbil generelt ift diesel? Er det dyrere, oftere...? Ville du ha anbefalt å gå for en elbil for en 5års periode eller leasing på 3år dersom det er planlagt stor utvikling på batteri fronten?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-22 12:24:59 +0100

Hvorfor bytt ut en god bil som fungerer? Gitt et normalt godt serviceregime og jevnlig understellsbehandling har du problemfritt bilhold i minst 10, sannsynligvis 15 år fremover. Det du kan være helt sikker på, er at du kan glemme sjampingturene med fulllasta bil med en elbil, bla fordi du vil skalle hue i en håpløs logistikk for å få ladet, enn si bli godt kjent med begrepet "ladekø". Med lading langs veien koster det også flesk, ifølge elbilforeningens klagesang like mye eller mer enn å kjøre dieselbil. En elbil er bare økonomisk så lenge følgende forutsetninger er oppfylt: du har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og et kjøremønster der mesteparten av kjøringa foregår i en radius der strømmen kommer fra hjemmealaderen.

En helt annen ting er dette med bompenger og andre bruksavgifter. Det er ikke bare "løskrutt" og skremmeskudd at elbilfordelene står for fall, jeg spår at det kommer til å skje ting rimelig kjapt etter neste stortingsvalg. Dels fordi politikerne ønsker å holde inntektsgrunnlaget, her avgiftsnivået, konstant, dels fordi det går en grense for hvor lenge flertallet av det norske folk vil være med på at elbilfansen skal surfe på en "gratisbølge" som finansieres av oss andre.

Bare så det er sagt; jeg har i store trekk samme bil som deg, men det står "VW" på den. Golf7 er i prinsippet svært lik, den viktigste forskjellen er at Octavia leveres med kombinasjonen DSG og firejulstrekk på "vanlige" stasjonsvogner. Og ja, jeg hadde kjøpt Skoda om ikke leveringstiden var så ufattelig lang når jeg handla bil sist gang. Ellers har jeg altså manuell kasse, det går helt greit sammen med 2.0 TDI, og jeg har firehjulstrekk. Dette gir en bil som er svært stabil under alle forhold, fra ekstreme vinterforhold til motorveiskjøring i land der tempoet i trafikken er omtrent som i dataspill. Med lav vindstøy og god lydisolering (ja, jeg velger også støysvake dekk) kan vi føre en normal samtale i 150+, legg til at dieselbrenneren har en rekkevidde der vi snakker om både tre og firegangen sammenlignet med elbiler med påstått "lang" rekkevidde", da er det lett å velge når vår ide av "ferie" er å kjøre gjennom Sverige, Finland og russisk Karelia.

Du nevner dette med service og vedlikehold: for det første: elbiler er ufyselig tunge. Dette med "vekt" gjør noe med såvel hjulopppheng, bremseslitasje og dekkslitasje, for ikke å snakke om at det også fører med seg dekkdimensjoner som får lommeboka til å hoppe av skrekk. Merkelig nok blir elbilfansen tause når dette temaet kommer på bane. Ja, det er færre bevegelige deler i motor og drivlinje, men til gjengjeld store krefter og mye vekt å fløtte på. For å erstatte en Octavia med ditt kjøremønster nytter det ikke med en pingle-elbil, vi snakker om noe stort og veldig tungt. Ja, man kan selvfølgelig leve med å måtte skifte en motor i dann og vann, en battericella nå og da, men det kommer neppe til å være spesielt enkelt, ei heller gratis over ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger