0

Volkswagen Bora, rust og ekstralys

spurt 2020-09-18 10:29:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Har kjøpt meg en highline VW Bora 1.6 manuell fra 1998. Den er godt fulgt opp med alle servicer på merkeverksted og lav kilometerstand. Det er derimot tre ting jeg lurer på.

Det første er at det er kommet litt rust på hjulbuene og kanalene. Hvordan skal jeg møte dette? Er det noe Quick fix, er jo kjent at å få profesjonell hjelp vil koste mer enn bilen er verdt kanskje.

Det andre er at nøklene er begynt å få noen år på baken og er litt sliten, er dette noe som kan bestilles via merkeverksted? Kan NAF-nøkkelforsikring hjelpe?

Det siste jeg lurte på er det med lys på bilen. Per dags dato er det bare vanlig halogenlys, som ikke lyser noe særlig godt i mørket. Er det mulig å montere LED-bar eller ekstralys? Vil dette tappe batteriet?

Mvh Karsten

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-18 20:26:25 +0100

Først og fremst, det er ingen quick-fix ifht rust. Om du ikke har drevet med sånt før, er det ikke noe poeng å forsøke å "ta rusta" hjemme i garasjen, det ender ofte med at rusta tar deg isteden. Sånn er det bare. Men det finnes fremdeles små firmaer som gjør godt arbe' rundt om i kongeriket, de har en helt annen timepris enn sine konkurrenter med fine fasader med glass og stål. Gå for et velrenommert firma, om det er "litt" rust det er snakk om, trenger det ikke koste skjorta. En fordel med små virksomheter er at de bla ikke lakkerer mer enn nødvendig: der "de store" tar hele flata, tar gjerne "de små" akkurat det de trenger, og polerer sånn at det ser "helt" ut. De bruker litt mer tid på å finne rett farge også, men med lavere timepris lønner det seg for begge parter. Velg dog alltid et velrenommert firma, ikke gå for garasjesjapper og svartjobbere!

Mhp dette med om det koster mer enn bilen er verdt...jeg har alltid først og fremst sett på bruksverdien på bilene mine når jeg har tatt slike beslutninger: om bilen min ikke har vært kjørt mer enn si 300.000, har jeg tenkt som så at den har mange gode år og minst 200.000 km igjen. Hva er en titusenlapp eller to i den sammenhengen? En ny bil ramler minst 50.000 i verdi i det øyeblikk du kjører ut porten hos forhandleren, en god ven nopplevde sogar et verditap på 150.000 blanke kroner i løpet av et snaut år og 11.000 km med en bil fra en av markedslederne i Norge! Men, et stort men: du bør forsikre deg om at det ikke er skjulte overraskelser i form av mer rust, det får du sjekket smatidig som du innhenter et prisoverslag her. Når du eventuelt har fiksa dette, kjør direkte til understellsbehandling og følg opp med etterbehandling annethvert til tredjehvert år, så har du bil i både 10 og 20 år til. Ja, det koster, men igjen: kostnaden pr år blir marginal. Bor du i Sør-Norge, er DETTE et firma som tar både rustreparasjoner og understellsbehandling: https://www.handeland-antirust.no/

Dette med nøklene: NAF Nøkkelforsikring dekker først og fremst ved TAPTE nøkler, en slitt nøkkel er a complete diffferent matter. Synd at jeg har kastet de nøklene jeg hadde liggende fra min kjære Passat 1998, ikke umulig at de kunne passet. Men dette er enkle nøkler, ja, du har startsperre, så nøklene må programmeres, primært ved et merkeverksted. De gutta vet å ta seg betalt! Jeg er imidlertid noe usikker på om f.ex Mekonomen også kan ordne med nøkler, iallefall til eldre biler med enklere nøkler...som din. Alternativet er "SVERIGE", det er først og fremst programmeringen som koster skjorta her hjemme....det har noe med timesatser å gjøre. Corona-sirkuset kan jo ikke vare evig, med litt flaks holder nøkkelen din til du kan reise til Sverige!

DETTE MED LYSET forundrer meg noe ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger