0

To spørsmål ift Enyaq

spurt 2020-09-16 09:40:38 +0100

anonym bruker

Anonym

  1. Hvordan er batterilevetiden ift effekt på nye el-biler? Har en Leaf 2013-modell, og her har 2 av 12 celler blitt borte. Den har nå gått 85 000 km
    1. Er det et poeng å vente på firehjulsdrift på en slik bil, eller vil bakhjulsdrift og vektfordeling tilsi gode vinteregenskaper? Blir en del kjøring til fjells.
rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-17 14:48:24 +0100

Generelt er det umulig å spå hvor lenge en batteripakke vil holde mål, men det har skjedd mye på batterifronten på de åra som har gått siden din Nisseleif var ny. Tankekorset her er at 85.000 km ikke er spesielt langt, men 7 år er ganske så lang tid i denne sammenheng, Li-Ion påvirkes både av tid og bruk, samt forhold som hvor mye du kjører batteriene ned, hvor mye du lader dem i forhold til maks kapasitet og så videre. I det hele tatt: batterier varer ikke evig, men innenfor si et 10-års perspektiv bør du kunne forvente å ha rimelig god tilgjengelig kapasitet med dagens batteriterknologi.

Dette med firehjulsdrift kontra bakhjulsdrift eller sogar forhjulsdrift avhenger vil i stor grad være et spørsmål om ditt kjøremønster: kjører du over fjellet under ekstreme forhold, eller snakker vi om at du har mulighet til å følge med på værmeldinga og vente med å kjøre til vi snakker om mer "normale" forhold, som godt brøyta veier og jolly fine? Her må du selv tenke etter og gjøre et valg, i sistnevnte tilfelle fungerer det helt greit med både forhjuls- og bakhjulstrekk, mens du i førstnevnte tilfelle vil ha stor glede av firehjulstrekk. Firehjulstrekk gir deg også bedre stabilitet under alle forhold, men en god ESP/antispinn og bakhjulsdrift på en bil med grei vektfordeling, som jo Skoda Enyaq og broderen hos VW nok vil være, vil med sikkerhet fungere helt greit under normale vinterforhold. Bikker vi over i det ekstreme derimot,burde valget være enkelt: firehjulstrekk og de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger! Akkurat dette med dekka er forøvrig av absolutt avgjørende betydning for vinteregenskapene på alle biler, dersom vi filterer vekk skrytereklamen sitter vi igjen med Nokian Hakkapellita, med eller uten pigg, som det desidert beste dekket for seriøse vinterforhold, med Continental som en god nummer to og et bedre allround-dekk. Og kjører du mye på barmark ispedd perioder med underkjølt regn, er Michelin et godt valg. Om "gode vinteregenskaper" står høyt på lista, trenger du ikke engang tenke på andre dekk :-)

The Bottom Line er at du likevel bør tenke deg om to ganger om du velger elbil for å dekke et behov der en del kjøring til fjells på vinterstid inngår. Det er så enkelt som at kulde og batterier uvegerlig fører til redusert batterikapasitet, med økt forbruk i tillegg snakker vi i beste fall om en betydelig logistikk-utfordring: hvor lader du f.ex når du befinner deg midt på fjellet og ser strøm-nåla rase nedover raskere enn benzinmåleren på en gammel bil med benzin rekkesekser? Jeg tenker at elbil på fjellet er en utfordring i seg selv, om du med "gode vinteregenskaper" også forventer at bilen skal fungere godt under virkelig tøffe vinterforhold, vel, da er det ikke gitt at elbil er det rette Derfor: tenk nøye gjennom alle relevante forhold før du gjør et valg, bilkjjøp er en såvidt stor investering at man bør gjøre det man kan for å ende opp med en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger