0

Tesla Model S eller Audi A6 Q

spurt 2020-09-15 14:11:06 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg er i villrede og lider valgets kval om jeg skal kjøpe en brukt Tesla m. luftfjæring og firehjulsdrift eller en Audi A6 Q Avant m. luftfjæring (evt.Allroad). Hva er best økonomisk i lengden? Poenget med luftfjæringen er at nakken min er skadet og tåler veldig dårlig rystelser. I tillegg ønskes litt størrelse på bilen da det blir noen lengre turer med kajakker på taket og mye bagasje om sommeren og noen turer fra Bergen til Fåberg/Lillehammer/Mosetertoppen om vinteren. Prismessig kan jeg strekke meg til rundt kr.570 000,-. I dag kjører jeg en A6 2,4 Q Avant (2002) og liker den godt, men den synger på siste verset med noen feil som ikke vil tåle EU-kontrollen i mars 2021. Høyre bakdør lar seg ikke åpne...🙄 +++++ flere feil m. bl.a automatkassen etc. Likevel er den suveren på vinterferie og fiser opp Jørstadhøgda uansett føre.......men vaskebrettsvingene fra Flåkålia og opp til Rudsbygd Øverbygd er vonde for nakken. Jeg har reservert/bestilt Skoda Enyaq også men modellen med firehjulsdrift kommer ikke før neste høst, og dessuten aner jeg ingenting om hvordan fjæringskomforten er på den. Og så har vi dette med ladenettverket hvor Tesla sitt er godt utbygd og rimelig i bruk versus disse andre som er 3-4 ganger så dyre å bruke. Jeg finner noen Tesla Model S 90 D (2016 og 17) som kan være aktuelle og som har gått 60-70 000km. Er det trygt å kjøpe?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-15 15:56:55 +0200

Her bør du putte fingeren i jorda og tenke nøye gjennom kjøremønster og behov. Rent bortsett fra at det er overveiende sannsynlig at en hvilken som helst brukt Tesla vil være en nedtur i forhold til en feiende flott Audi Quattro, vil du få vesentlig kortere rekkevidde, ikke helt ubetydelige logistikkproblemer med å finne et sted å "fylle" når du trenger det og ikke minst: Tesla er langt fra noen "feilfri" bil. Legg til at Tesla på ingen måte er markedsledende på verken kundestøtte generelt eller verkstedstjenester spesielt, dessuten...man har langt fra kontroll på dette med deletilgang.

Ja, en konvensjonell bil krever service, men pass på bilen og den passer på deg, et normalt godt serviceregime gir deg et helt greit bilhold. Dyrere enn elbil? Tja, det kommer an på det, elbiler er langt fra de billigste å forsikre, og "elbilfordelene" står garantert for fall. Glem heller ikke at du bør ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader for å kunne spare på å "tanke" elbilen, det koster flesk å fylle hos kommersielle aktører langs veien! The Bottom Line er at du bør la kjøremønster og behov ha høyest vekt her, det er ingen "nedtur" å gå for en Audi med konvensjonell motor igjen, det være seg bensin eller diesel! Da har du grei bil som passer som hånd i hanske til det kjøremønster du antyder i minst 10 år til! Når neste Audi begynner å hangle, ja da kan du helt sikkert velge og vrake i både hydrogen- og elbiler!

Om du likevel finner ut at du vil satse på elbil i dag, hvorfor ikke tenke i retning av Audi fortsatt....det er jo allerede brukte Audi elbiler i markedet, DENNE og et par til ligger jo snublende nær budsjettet ditt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Du kan også se i retning av Jaguar, dette er absolutt et spennende alternativ som er oppnåelig sånn nognelunde innafor budsjettet ditt, se f.ex denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Uansett, med Med EU-kontroll i mars har du også en god del tid å spille på, du kan jo også vente på nye ID.4 eller Skodaen du nevner...ikke er det spesielt lenge fra mars til høsten, og du kan eventuelt finne en låne/leieløsning på et eller annet vis....om så er, kjøpe en billig pizzabil som du selger igjen.....en mann som åpenbart har hatt en feiende flott eldre Audi en stund er helt sikkert ikke tapt bak en vogn når det gjelder å finne løsninger her!

Du kan nok klare å finne løsninger på logistikken med lading også, men be aware, effektiv rekkevidde på vinteren raser som et blylodd! Det blir som å gå 30-40 år tilbake i tid, dengang vi kjørte små, men tørste benzinere med meget liten bensintank! Dengang var det omtrent like lett å fylle benzin utenfor ordinære åpningerstider som det er å lade en elbil i dag, mao er gode råd rådyre når du passerer 400 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-15 18:03:26 +0200

Hmmmmm.....da blir det nok Tesla.......eller Audi 😳

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-16 09:17:40 +0200

Dropp Tesla, gå heller for en noe mindre Audi eller Jaguar, da får du en bil som minner mer om det du er vant med på alle vis, inkludert denne bagatellen med god kundestøtte, god kvalitet fra fabrikk og ikke minst: deletilgang :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar