0

Hvor blir det av avgiftsfritaket på prisen? Og hvilken versjon?

spurt 2020-09-06 18:27:56 +0100

anonym bruker

Anonym

En ting jeg også trenger hjelp med å forstå: Hvorfor er det sånn f.eks Polestar 2 sin pris i Tyskland er EUR 58,800 og 469 000kr i Norge. Mens Skoda Enyaq 80: i Tyskland koster EUR 44 000 mot 449 520kr i Norge? Skodaen blir nok uansett en storselger ettersom det står over 10tusen på liste, men avgiftsfriheten fra staten er vel egentlig tenkt kundene, ikke Møller-konsernet? 😛 Mulig det ligger en vinterpakke ekstra på enyaqen i Norge, men den kan da ikke koste 160 000,-/14800Euro

Og hvilken versjon ville du gått for? Holder den billigste? Det viktigste for meg er plassen i bagasjerom ettersom vi er en familie på 4. Takk for svar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-08 11:53:20 +0100

Uavhengig av hva prisen er her eller der, du betaler (foreløbig) ikke verken engangsavgift eller mva på elbiler i Norge. I EU er det gjennomgående ingen eller lave avgifter uansett, dog vil du nok måtte betale en form for mva i flere EU-land. Støtteordninger er imidlertid også en del av bildet her, dessuten er det ingen regel som tilsier at fabrikantene må legge seg på et likt prisnivå i de forskjellige markedene. Norge er som kjent definert som et høykostland av poltikerne, dessuten gir avgiftsfritak og særordninger at elbiler opprettholder en kunstig høy etterspørsel. Lov om tilbud og etterspørsel gjelder fremdeles, det er på ingen måte utenkelig at fabrikatene nytter høvet til å "melke" et marked der det gjennomgående er høyere betalingsvilje enn i andre markeder. Du må altså pent finne deg i å betale den prisen som er fastsatt av den norske importøren, enten du liker det eller ei. Alternativet er selvfølgelig å hente hjem en nesten-ny elbil fra f.ex EU, gjerne et sted med massive støtteordninger involvert, men de fleste nasjoner med den sorten incentiver har innført et regelverk der et tidsvindu kommer inn i bildet....om bilen f.ex blir solgt til eksport før en gitt tid har gått, har man et økonomisk ris bak speilet.

Jeg leser mellom linjene at du undrer på hva du skal velge for å betale minst mulig. Nei, det er ikke noe enkelt fasitsvar på dette, velg bil etter behov og kjøremønster. Jeg tenker jo at om vi snakker elbil, har VAG det klart beste bil-for-pengene alternativet her! Og siden du ser i retning av elbil, uansett hva du velger kan du likevel le hele veien til banken enn så lenge, det er egentlig felleskassa som dekker inn Statens inntektstap fra engangsavgiften, moms, bompenger, p-avgifter, drivstoff-avgifter etc som du ikke betaler. Men glem ikke at du bør ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader om det skal være noe poeng med elbil, å lade ved kommersielle ladetilbud er svindyrt! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger