0

Fiat Croma som bruksbil til hytta

spurt 2020-08-29 22:16:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har hytte på fjellet og kjører Alfa Romeo Giulia. Det er en svært dårlig kombinasjon, og ikke får jeg med meg noe særlig heller. Misforstå meg ikke, jeg elsker Alfaen, den er strålende! Det er uaktuelt å kvitte seg med den. Så hva gjør jeg? Jeg kjøper billig stasjonsvogn til vinterbruk. Problemet er at budsjettet er 50.000 kroner max. Og jeg vil ha stor stasjonsvogn, Passat- klasse. Den skal ikke være mer enn 10 år, den skal ha ny EU kontroll og ikke mer enn 100.000 km på telleren. Filtrerer jeg på Finn, blir utvalget svært smalt. Et par Renault Lagunaer og noen Fiat Croma. Hva velger jeg? Jeg heller mot Fiaten, som i bunn og grunn er svært lik Saab 93 og Opel Vectra (samme plattform). God plass, undervurdert (god motor, komfortabel, sikker). Renault’en er ikke så ille heller, men mindre og svakere motor. Skal jeg få en tilsvarende Mondeo eller Passat, må jeg opp minst 30-40000, og ikke tror jeg at det gir meg en særlig nye bedre bil. Hva tror du? Fiaten, Renault’en eller bite i det sure eplet og betale mye mer for en tysker?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-11 13:53:40 +0100

Ja, Renault kan være et greit kjøp om man ser på bruktprisen alene, men jeg ville ikke uten videre hatt spesielt stor tiltro til dette med kvalitetsløft sånn uten videre. Motorene er det beste hos Renault, den skal de ha, men nybilsalget har ligget nede i så mange år at du ikke har spesielt mye å velge i. En titt på finn får imidlertid frem en svært så interessant bil, om jeg hadde vært på utkikk etter Renault ville jeg spandert å se nærmere på DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Du kan kanhende strekke budsjettet noe og se nærmere på Dacia Duster, den som er lavest priset på finn akkurat nå ligger på knappe 80.000. Ikke verst for en 2014-modell, jeg har merket meg at bilen selger relativt godt i den russiske føderasjon. Det tilsier at inntrykket av en bil som er både robust og grei å vedlikeholde er korrekt. Ellers er jo ikke en nedskalert dieselmotor noen "høydare", men for norske fartsgrenser er det akkurat nok. Det beste med en billigbil er at man kan lære mye av å eie dem, er man en habil mekaniker fra før kan man rett og slett kose seg og gjøre ting man ellers ikke ville våget å gi seg i kast med på en dyrere bil!

Det du alltid bør ha i bakhodet, er dette med sikkerhet. At du eier en Alfa fra før indikerer at du er over gjennomsnittet interessert i bil, da vet du hva du skal se etter, og du vet at jevnlig vedlikehold og null rust er alfa og omega her. Nei, ingen "eldre" biler er spesielt "sikre" om man skal være djevelens advokat, men både jeg og min mor har overlevd sidekollisjoner av den verst tenkelige sorten med hhv Jetta 1991 og Passat B5 anno 1998. Har du et godt sikkerhetsbur rundt kupeen - sjekk A-og B-stolpen spesielt - og i tillegg har stålbjelker i dørene og sidekollisjonsputer, ja da har du et godt utgangspunkt for å kunne fortelle om den berømte idioten som torpederte bilen din på vei til hytta. Så nei, jeg vil ikke bastant si at f.ex en Skoda Roomster som er noen år nyere, er et sikrere alternativ enn f.ex en noe eldre Laguna, men du bør ikke kjøpe usett eller uprøvet, sjekk det du kan på forhånd, og sett av tid til en god sjekk og prøvekjøring av aktuelle biler. Ja, det er "bare" en 50.000 kroners bil, men man vil tross alt gjerne ha glede av den en stund! Lykke til igjen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-11 10:13:03 +0100

Takk for gode råd! Skal absolutt ta Skoda’er med i betraktning og ikke være så opphengt i kjørelengde. Hva Renault Laguna gjelder: Jeg har hørt at siste generasjon, som kom i 2007, representerer et skikkelig løft i kvalitet og har en riktig så god (liten) «downsized» dieselmotor? Og at den kan, på linje med Croma, være et skikkelig godt bruktbilkjøp?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-30 16:14:46 +0100

Lett å velge her, Fiat er et undervurdert merke i Norge, en importør som gjorde en dårlig jobb med en ellers solid merkevare er en av årsakene. Kanhende at Croma ikke utmerker seg i forhold til konkurrentene, men den er definitivt ikke noen dårligibl. Legg til at det som du sier, er mange gener fra andre biler i bilen, du bør derved ha grei tilgang til slitasjedeler. Mhp Renault Laguna er det utad sett en bil med mange kvaliteter, men med en lei tendens til å gi et litt for spennende bilhold. Ellers ville jeg no også sett i retning av Skoda her, både Roomster, Yeti og Octavia har rikelig med plass, de to første minner om en pizzabil med seter med grei takhøyde og praktiske løsninger som gjør dem unike i sitt segment. Du kan attpå til få biler med firehjulstrekk innafor ditt budsjett om du prioriterer bilens faktiske stand fremfor tallet på kilometertelleren. Dog er det fornuftig å unngå de små benzinerne fra før 2013, du vet, de med kamkjede og en litt for spennende strammer.

Det er jo så enkelt som at kjørelengden på mange vis bare er et tall. Når du med et begrenset budsjett låser deg til maks 10 år og ikke mer enn 100.000 km, utelukker du en hel gullrekke av biler som kan vise seg å være et bedre valg. Nei, de er ikke italienske, men begrensningen i budsjettet tilsier at vi snakker om biler som nærmer seg 10 år. I min verden betyr antall år på veien minst like mye som kjørelengde, en bil som blir lite kjørt kan meget vel vise seg å være brukt kun frem og tilbake til butikken. Altså primært småkjøring. Det er dårlig karma slitasjemessig. Den andre geia: det er mer vanlig enn vi liker å tenke på med manipulering av kilometertelleren. Dels for å spare forsikringspremie, dels fordi det norske bilmarkedet, med skyhøye avgifter på nye biler, gjør det ganske så lønnsomt å redusere kjørelengden med det være seg 50.000 km eller noen hundre tusen, før brukte vi drill eller en liten elektromotor, nå tar det noen sekunder med en pc.

Man bør altså være skeptisk om en bil knapt nok er kjørt på de 10 årene som er aktuelle her. 100.000 km er godt innafor definisijonen av "knapt nok kjørt". Jeg ville ikke vært så bekymret for kjørelengde, fokuser heller på faktisk stand, både historikk og servicehefte forteller mye, og bruk tid på såvel prøvekjøring som egensjekk av bilen. Ikke minst dette med rust er absolutt relevant på en inntil 10 år gammel bil, altfor mange gir beng i understellsbehandling og etterbehandling.

Ellers tenker jeg jo litt som deg, en Fiat gjør seg absolutt bedre i garasjen sammen med Alfaen din, men Skoda er et alternativ om du vil ha f.ex firehjulstrekk innafor et ikke altfor avskrekkende budsjett. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger