Nå ville jeg vel ikke akkurat kjørt en 15-20.000 kroners bil med de konsekvenser dette har for alder og sikkerhet, og latt en feiende flott Landcruiser stå i garasjen. Du kan kjøre langt med Landcruiseren for summen av kostnader over si 4 år med "billigbilen", ja, selv om du bare legger inn innkjøpspris og basiskostnader, så blir det penger av det. Dessuten: en eldre småbil som de du ser på her, er ikke det du vil sitte i om du får den berømte idioten bak svingen i fleisen! I det hele tatt: hva er poenget med å ha en Landcruiser nærmest som hobbybil når du visserlig har et behov for en komfortabel og sikker bil for å komme deg til og fra jobb?
Når det er sagt, de Peugeotene du nevner er gjennomgående greie biler, dog skal du være aktpågivende og vite hva du kjøper, grundig sjekk er et nøkkelord her. Ja, det er små og lette biler, men som ellers, alt som har med hjulopphenget å gjøre, bremser, rust må stå på sjekklista. Under panseret er det stort sett greit, men i denne prisklassen er det ikke dumt å ha med seg et multimeter og sjekke ladespeninnga, gjerne også lytte til ekstra når starteren slår inn. Når du er der foran bilen, sjekk frontlysenes reflektorer, og lytt gjerne til motorens gange. Under prøvekjøringen er det en god ting å være årvåken i forhold til clutch og girkasse. "Bare" en clutch vil mange si, helt greit om man kan skifte den der hjemme i garasjen, men om du må ha folk til å gjøre det, vel, da koster det ganske mange fulle tanker til Toyotaen din å skifte den! I det hele tatt, du er på utkikk etter en billigbil, da får du ofte det du betaler for, du kan være heldig, og du kan kjøpe deg et problem. Et kompenserende tiltak for å styre klar det siste er altså grundig sjekk før du i det hele tatt tenker tanken på å signere kjøpekontrakt. Ikke noe kjekt om du hiver 20.000 over til kjøperen bare for å oppleve at du mister skiltene ved første EU-kontroll!
Du nevner også "som en Toyota". Peugeout med dieselmotor er forsåvidt greie, men hvofor skal du plent ha en småbil? Peugeoit 406 er også rimelig i bruktmarkedet, absolutt verdt å vurdere. Ellers kan du legge på en titusenlapp eller to, da kan du plutselig velge blant flere både fjonge og nyere biler fra Peugeot. Det er så enkelt som at frankofilt faller som en murstein i verdi, der ligger formodenlig motivet for at du ser i den retningen. Ellers er det ikke noe i veien for å ha trua på Toyota, men når det gjelder dieselmotorer er Peugeout flere hestelengder foran. Og skal du ha virkelig gode dieselmotorer i en god pendlerbil, ja da ser du hen til VAG, jeg har kjørt Volkswagen noen tiår, utover opp mot de 30 ' i årlig pendlig har jeg kjørt opp til de 70' totalt i året ... (more)