0

Kjøpe brukt Cayenne Turbo 2008 - dumt valg?

spurt 2020-08-27 14:55:29 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny ben, akkurat nå skulle jeg gjerne hatt deg som fast inventar i livet mitt! Jeg skal kjøpe bil, og hadde overhode ikke siktet meg inn på en Porsche Cayenne. Men så dukket det opp en jeg falt pladask for, rent kosmetisk (hvem hadde trodd!), og akkurat som Alice forsvant jeg ned i hullet. Jeg har sett alle videoer det er, samt lest forum opp og ned i mente. I tillegg har jeg forhørt meg med bekjente som har både peiling på bil, og Porsche. Jeg er litt bekymret for at jeg ikke klarer å tenke rasjonelt, for jeg er blendet av hestekrefter, kjørekomfort og andre ytelser. Enn drømmebil for ei ung kjerring fra bygda, med andre ord.

Men. Bilen har gått langt, 215K. Jeg vet ikke hva som er byttet og reparert, men noe har den nok fått oppgradert med så høy kilometerstand. Hva kan jeg forvente av driftssikkerhet og kostnader av en 08-modell, med en relativt høy kilometerstand? Relativt fordi Porsche Cayenne er kjent for å være driftssikre etter min forståelse. Den har bensinmotor.

Den andre bilen jeg har kommet over er av samme modell og årsmodell, men har gått 190K. Motoren er ny, og har kun gått 55 000 km. Den koster litt mer, men er den et lurere valg?

Nå er jeg spent på å høre hva du har å si om saken!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-28 21:53:10 +0100

Det gleder meg at du går et par runder før du løper og kjøper :-) En liten ting skal du likevel ha i bakhodet: det er IKKE lett å selge en sånn bil igjen! Ellers gikk jeg en gang i tiden fra Kawasaki triple, som i sin tid var raskere enn en Tesla opp til 100, og raskere enn Fantomet videre oppover, til noe så kjedelig som en haug Laddiser på rekke og rad! Det fikk meg ned på jorda og reddet meg sannsynligvis fra sykehusopphold og det som verre er. Det ga meg også en sunn holdning til dette med påstått "raske" biler, har du kjørt en MC som vipper opp på bakhjulet og ber fadervår i 180+ blir liksom ikke dette med bil så spennende lenger, for meg er bil i stor grad et fremkomstmiddel.

Med 70.000 km i året på det verste ble det liksom ikke så interessant med biler av den sorten du tenker på heller...jeg "flotta meg" rett nok littegrann og gikk på et tidspunkt over til VW D hhv TDI, det reduserte drivstoffbudsjettet så mye at jeg lo hele veien til banken! Og nettopp det med banken, kombinert med at jeg bor på landet, med jevnlige avstikkere til Spania hhv den russiske føderasjon opp gjennom åra, bokstavelig talt gir veldig mange gode grunner til å unngå biler som sprenger ethvert familiebudsjett. Når jeg på et tidspunkt fikk helseproblemer og måtte bli pensjonist litt tidligere enn jeg hadde tenkt, var det veldig greit å ha orden på økonomien. Noe kynisk sett, som jeg sa til en kollega for 30 år siden: du kan ikke bo i en bil over tid. Jeg resonnerer som så, at man skal ha råd til litt andre ting her i livet enn bil. Dessuten, man skal ha økonomi til å ta vare på bilene sine, det har med sikkerhet å gjøre, det har med pålitelighet å gjøre. Når du lever av å være tilgjengelig for arbeidsgiver H24/7 må det være sånn.

Faktum er jo også at det blir strenge fartsgrenser med kontroller attåt i flere og flere land. Og er det ikke det ene, så er det det andre: opp gjennom åra har det blitt mer og mer trafikk på veiene, allerede så tidlig som 2002 var det "Stau" og tett trafikk store deler av veien fra Hirtshals til Costa del Sol både opp og ned...til og med så tidlig som månedskiftet april/mai! Å kjøre om natta redder showet, og denne greia med "kjøreopplevelse"? VAG sine dieselbrennere har moderat turtall, svært lite vindstøy og gode seter, om man legger seg på en fornuftig marsjfart, alt mellom 90 og 180 ettersom man kjører på Autobahn med fri fart eller det franske nasjonalveinettet, det er en fantastisk god opplevelse, anbefales på det varmeste. På den russiske landeveien er det ikke riktig like bedagelig, der er tempoet til tider omtrent som i et dataspill, men dieselbrennerne mine har alltid hatt nok pulver til å holde følge med trafikken.

Våre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-28 17:53:32 +0100

Norulf, takk for svar! Du har definitivt latt deg styre av rasjonaliteten, det setter jeg pris på.

First things first, vi kan enes om at det koster å være kar. Som jeg skriver hadde jeg ikke siktet meg inn på en Cayenne, før den kom inn fra sidelinja og tok meg med et brak. Deretter gikk jeg inn i en ganske så dyp bakgrunnssjekk, både via bekjent med peiling og diverse siden på internettet. Det er lett å finne argumenter som støtter sin egen tankegang, men jeg sitter jo fortsatt på gjerdet som du skjønner. Dels fordi det alternativet jeg er mest interessert i, med ny motor med lav km-stand og få eiere, fortsatt har et karosseri som har gått snaut 200K. Her har jeg likevel vært i kontakt med eier og har oversikt over tilstand og hva som er byttet, og videresendt denne informasjonen til de i min vennekrets som kan Porsche. Så jeg svever ikke rundt i en tankeløs boble med stempelet storkar. Heldigvis. Noen sier at dette ikke er et dumt valg, noen mener at dette er ensbetydende med tom-peng-pung, og meg som syns det er vanskelig å ta en slik beslutning. For det er en lekker bil, med både gode og dårlige egenskaper som de fleste av oss (og andre på fire hjul!).

Det blir nok dårlig med utenlandske langturer med det første. Takk for den, kårrånna! Så der har du rett. Onkelen med den lange hånd støter man nok fort på også hvis man kjenner for å leve livet litt på norske veier, og det er jo forsåvidt greit. Så hvorfor kjøpe en bil med 500 hk under panseret, spør du kanskje da? Svaret er enkelt: jeg liker tanken på muskelkraft. Jeg liker at den kommer fort opp i fart. Jeg liker lyden. Jeg liker følelsen den gir. Jeg har også en del reisevirksomhet i forbindelse med jobb, så det blir nok tid på flett ny motorvei. Men som du skriver, det kan jo ikke sammenlignes med utenlandske veier. På samme måte som man ikke kan sammenligne kjøreopplevelsen av en Cayenne med en...Skoda. Den treffer kanskje rett hjem i lommeboka, men hjertet - min venn - der er det vanskelig å la seg styre av logikk og lommebok, akkurat som med kvinnfolk (eller mannfolk i mitt tilfelle)!

Jeg mekker heller ikke, men har fått tips om å bestille deler selv eller reise til Sverige. Jeg bor ikke så langt unna grensa heller. Bilen har full servicehistorikk hos Porsche Center, senest i sommer. Jeg har også fått tips om lokale mekanikere som er skap-storkar med erfaring. En annen god venn, også tidligere Porsche-eier, mente at service hos et Porsche Center ikke var så nødvendig nå som det var da bilen var ny. Så vedlikehold blir kanskje hvor dyrt du gjør det til selv? Den som lever får se.

Forsikring, som du skriver, koster litt mer enn hva den ville gjort for en liten konebil. Jeg spyr av tanken på konebil. Der gjenstår en litt grundigere jobb enn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-28 10:28:14 +0100

Jeg er ikke Benny, men han settter sikkert pris på sjarmerende omtale! Et enkelt svar her vil være at det koster å være kar, en brukt "premium-wagen", attpå til relativt gammel, er en sikker vei til en merkbar endring i negativ retning for din privatøkonomi, verken mer eller mindre. Jeg ville først og fremst foreslå at du kommer litt ned på jorda først, deretter tenker du nøye gjennom et par ting. Først og fremst: kjører du jevnlig utenfor Norges grenser, f.ex tur-retur Costa Del Sol eller for den sakens skyld, tur-retur Moskva? Da kan du ha behov for det som i realieten er et landeveislokomotiv av rang, med ytelser og komfort og ditt og datt. Men om du først og fremst kjører rundt om en enebærbusk her hjemme? Det sier vel sitt at Norge faktisk har den nest laveste snitthastigheten i veinettet i Europa? Som om ikke det var nok, du får lengre straff enn selveste Treholt om du skulle driste deg til å kjøre denne bilen ut på andre gir på en norsk motorvei og øvrigheta ser deg! Det gjør de garantert - iallefall om du er så freidg at du gjør det to ganger!

Ja, jeg ser den med "komfort" og "ytelse", for ikke snakke om hestekrefter. Men det er en forskjell på å fise og drite i buksa, for det du evnentuelt må betale for en 12 år gammel Cayenne turbo GT spesial fpr du faktisk veldig mye god bil om du går for et mer fornuftig alternativ, si Golf eller Octavia med det være seg 2.0 TDI eller 2.0 benziner. Da går du riktignok glipp av "spenningen" mhp om du blir personlig ruinert av neste reparasjon eller ei, til gjengjeld får du et forutsigbart driftsbudsjett, du får nok anvendbar kraft til å holde følge med trafikken selv på den russiske landeveien, du kan lett holde marsjfart på 180 i nogenlunde komfort...hva skal du med mer? Og ikke minst, du får en bil du har råd til å vedlikeholde - med de konsekvener det har for din personlige sikkerhet - såvel økonomisk som i forhold til ulykker og denslags.

Btw, har du sjekka hva det vil koste å forsikre en slik bil for deg...? Anbefales på det sterkeste!

Jeg merker meg ellers at du skriver at du ikke VET hva som er byttet og reparert! Dette er fullstendig feil tilnærming, du skal alltid sjekke en potensiell bruktbil som kan bli din, så grundig du bare kan og litt til, du hiver da ikke penger rett i sjøen sånn uten videre? Skriv ut sjekklistene for bruktbilkjøp som du finner hos Forbrukerrådet og Motor, bruk dem aktivt og lær underveis, Få gjerne med deg en god venn som kan det du ikke kan og ta det derfra. Ellers er ikke kilometerstand det som betyr mest, det er bilens faktiske stand som har betydning for deg som kjøper. Dels fordi en bil kan rævkjøres på null komma null av en idiot, dels fordi det tar kun sekunder å endre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger