Dersom kvalitet og kundestøtte står på lista over ting som du ønsker deg, er valget enkelt....da kjøper man IKKE et unevnelig amerikansk merke. Ellers regner jeg med at du har gått grundig gjennom ditt kjøremønster og behov, bla ligger det i kortene at en elbil uansett vil ha begrenset kapasitet og rekkevidde når det gjelder å kjøre med slep. Men forutsatt at vi snakker om nybil, hvilket er mest realistisk når det gjelder hengerfeste - vær ops på at en bil som er levert uten typegodkjenning for hengerfeste, ikke kan få dette ettermontert - gjelder en tillatt hengervekt med brems på 970 g for model 3, mens Polestar kan trekke opp til 1500 kg. Det burde gjøre det lett å velge, man begrenser seg ikke til trillebårvekt om man kan få noe bedre!
Mhp rekkevidden ser jeg at Polestar har en rekkevidde på rundt 475 km, mens model X som vel er det mest aktuelle her, har en rekkevidde på 415 / 530 / 560 km, avhengig av hva man er villig til å betale for. Dette innebærer ikke noen voldsom forskjell, uansett hvilken bil du velger vil du ende opp med omtrent samme rekkevidde som en benzinbil anno 1974 med 40 liters tank. Det gikk jo det også, selv om bensinstasjonene den gang ikke hadde kortautomater og stengte tidlig. Men det hendte det var en logistikk-utfordring. Det er det med elbiler også, i tillegg får du spennende opplevelser som "ladekø" og "hurtiigladere som ikke virker" med på kjøpet helt gratis!
Mhp dette med ladenettverk skryter Tesla uhemmet av sitt eget nettverk, men det er en sannhet med modifikasjoner: det er ikke riktig så tett med ladestasjoner som man vil kundene skal tro. Om det passer inn til ditt kjøremønster, er ikke godt å si, men i dag er det like dårlig eller like bra uansett hvilke stasjoner man ser for seg å lade på. Det viktigste er at du har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, eventuelt også ditto på hytta.
The Bottom Line er egentlig enkel: om dette med å kunne trekke henger og lengre distanser og (/ eller noen få mil rekkevidde er til bekymring, velg hybrid eller en konvensjonell drivlinje med tilstrekkelig hengervekt isteden, da får du ja takk, begge deler og litt til. Lykke til!