Ja, 150 hk er et måleteknisk begrep, målt etter en spesifikk norm som skal gi reproduserbare målinger, ikke bare over tid, men også uansett bil, uansett motor. Vær imidlertid klar over at hk, dreiemoment og turtall henger sammen, en bil med høyere dreimemoment gjennom et større turtallsområde, gjerne lavere og midlere turtall, vil ha vesentlig mer anvendbar kraft tilgjengengelig når du tråkker på gassen. Du slikker mao å "jage turtall" for at det skal flytte seg. Det er en den enkle forklaringen på at f.ex en 150 hk dieselbrenner kan få speedometernåla til å flytte seg vesentlig kjappere oppover enn en benziner med si 50 hestekrefter mer på papiret. I Tyskland har man et begrep for dette: "durchzugsvermøge". Vi snakker ikke så mye om dette i Norge, det kan ha med norske fartsgrenser å gjøre: tyskerne er mer opptatt av aksellerasjon på den andre siden av 100 og oppover. I Norge reagerer vi sjelden på at små benzinere mister alt som heter "futt" når man når den svimlende hastighet av 90 km/, vi girer bare ned og lar turtelleren rase opp mot 5-6000 o/m, mange ser ofte høye turtall som et tegn på "sprek" bil. Sånn er det faktisk ikke, men noen liker å tro det :-) Så svaret på spørsmålet ditt er "tja", du må kaste et blikk på moment og turtall også, gjerne se på momentkurven vs effekt over hele turtallsområdet, og alle helst sette av tid til en grundig prøvekjøring. Smaken er som baken. kanskje du liker Mazda best!
Mhp "langkjøring" er det avhengig av hvem du spør. Det kan lønne seg å stille noen tillegsgspørsmål her, uansett er det ikke "langkjøring" før vi snakker om 4-5 mil en vei til jobben f.ex.. For meg er alt annet småkjøring, jeg har kjørt godt over 1000 km pr dag i jobben med jevne mellom i de tider da jeg var mer eller mindre "yrkessjåffør" og svinset mellom det være seg kunder eller arbeidsgivers utestasjoner. Jeg har også kjørt over store deler av Europa, 1000 km er en ofte en grei dagsetappe, men 14-1500 km på en lang dag er absolutt oppnåelig. Da snakker vi privatkjøring, med et moderat tempo uten å stresse. Gode tyske seter er en klar fordel, men jeg har faktisk kjørt fra Spania til Norge på knappe fire dager med en Skoda Pickup også, alt går om man tilpasser kjørestilen. Men "langkjøring" kan være så mangt, for meg er det når bilen i alt det vesentligste får lov til å bli varm når den blir brukt, dvs minimum 4-5 mil av gangen. Andelen småkjøring bør være under 10 % og man skal påstå at bilen primært er brukt til "langkjøring".
170.000++? "LANGT"? Hva slags møkkabiler er du har eiet opp gjennom åra....? I min verden har jeg dels jobbet for arbeidsgivere som har en viss geografisp spredning av sine "sites" hhv kunder, dels har jeg bodd på landet og jobbet et stykke nærmere sentrale strøk. I tillegg har jeg hatt familie både her ... (more)