0

Hva gjør jeg nå??

spurt 2020-08-18 09:15:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte i fjor sommer (26/7-19) en Skoda Octavia brukt via bilforhandler/bilvrakplass, med kjøpekontrakt. Det var ikke et vrak i følge annonsen og bilen så veldig bra ut når jeg var å så på og prøvekjørte den. Problemene har i etterkant hopet seg opp. Det startet allerede etter et par dager. Motorlampa og ESP lampa begynte å lyse, selger mente det ville gi seg fordi bilen hadde stått en liten periode. (Det viste seg senere at den hadde stått i over 2 år) Da det ikke ga seg tok han bilen inn til sjekk, det ble nullstilt feilmeldinger og varsellampene begynte å lyse igjen etter ca 1 mil. Samme feil dukket opp flere ganger og han tok bilen inn et par ganger og byttet luftmengdemåler (2 ganger). Senere begynte den å blåse kaldt uansett hvor varmt jeg hadde varmen på inne i bilen, da slipte de toppen og byttet topp-pakning. Etter dette har jeg ikke fått kontakt med selger lenger og jeg har ingen dokumentasjon på hva som er gjort med bilen i de 3 ukene den sto hos han og alle de andre gangene jeg har hatt bilen der, han ville ikke fortelle hva han hadde gjort med bilen foruten det jeg selv så. Etter de byttet topp-pakningen begynte bilen og bruke mengder med olje, vi snakker ca 1l pr 50 mil. Og den fjusker og går urent når jeg gasser. Og den er tung og gire (noe jeg og klagde på til selger, uten at det har blitt gjort noe med). Dette resulterte i at jeg tok kontakt med NAF, hadde NAF test, og de sendte saken til en advokat som ikke kunne hjelpe meg. Jeg sendte og en klage via forbrukerrådet til selger, og ba om heving av kjøpet. Bilen ble parkert den 25/9-19 og avskiltet måneden etter. Nå i mai i år måtte jeg sette på skiltene på bilen igjen og prøve å bruke den, da jeg ikke fikk låne bil av andre lenger (skulle få låne bil mens saken sto på). Det jeg lurer på er, hva gjør jeg videre nå? Jeg har betalt 30.000,- for en bil som pr nå ikke er verdt mer enn vrakpant. Sitter jeg med noen rettigheter her eller må jeg bare godta at jeg har blitt lurt og kjøpt katta i sekken??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-18 10:00:56 +0100

Nja....du har gjort mye, en mulighet er å inngi en klage til forliksrådet. Der vil du sannsynligvis få medhold, problemet er at du selv må sørge for å "fullbyrde" forliksrådets dom. Det er altså ikke slik at du får hjelp her...du må selv kjøre prosessen videre. Du finner mer om forliksrådets mandat osv her: http://www.forliksraadet.no/index.php...

Vær også oppmerksom på at du kan få råd og hjelp til å fremme saken overfor forliksrådet her!

Generelt er det imidlertid sånn at der hvor intet er, har selv fanden tapt sin rett. Om selger gjemmer seg vekk, om firmaet går konkurs, om selger sørger for å ikke eie noe....da har du tapt. Ja, du kan selvfølgelig kjøre på videre og etablere et lønnstrekk overfor selger, men dette er på ingen måte noen enkel affære. Det er både kostbart og ressurskrevende. Ja, du kan selvfølgelig benytte advokat, men med såvidt begrensede verdier som det er snakk om her? Du får knapt nok kjøpt advokat-tid for å legge inn en forliksklage for 30.000. Sagt på en annen måte: den prosesuelle risikoen er svært stor...du taper raskt mer enn du kan oppnå.

Dersom du er NAF-medlem, tenker jeg jo at NAF sentralt burde kunne gjøre mer for å hjelpe deg. Koster lite å spørre, si at man f.ex bistår med å inngi saken til forliksrådet. At de har rutet deg videre til en av sine samarbeidspartnere, er vel og bra, men i medlemskapet inngår begrenset med advokat-tid. Når den halvannen timen (eller hva det nå er) er brukt opp, begynner taksameteret å løpe, og som jeg ikke kan få gjentatt nok: den prosesuelle risikoen er skyhøy her!!!! I tråd med alminnelige advokatetisike regler sier derfor advokaten at han ikke kan hjelpe deg, han vil rett og slett ikke føre en sak videre når situasjonen er som den er: du kan fort tape mye, mye mer enn bilen er verdt, selv om du skulle få fullt medhold i det være seg forliksrådet eller rettsapparatet forøvrig.

Ja, du kan endelig prøve mulighetene jeg har skisserer over. En noe enklere vei å gå er å reparere bilen og "bruke den opp". Finn et velrenommert. uavhengig verksted og be dem om et råd og eventuelt en prisvurdering. Dette er greie biler å jobbe med, det trenger ikke nødvendigvis være et alvorlig problem bak de varsellampene du nevner. Antagelig har ikke selgers mekanikere hatt snøring....når de ikke engang klarer å skifte en toppakning uten å drite seg ut har de neppe funnet opp det varme vannet!

Sett en øvre kostnadsramme og vurder nøye i forhold til de rådene du får fra en tredjepart og ta de derfra. Hva NAF-testen sier, skriver du ikke noe om, men legg frem dokumentasjonen derfra også . Er du heldig og får fiksa bilen for si en titusenlapp, jolly fine, holder bilen si en eller to EU-kontroller til, kommer du ned på beina. Og skulle det være usikkert hva det vil koste....si at du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger