0

Lys bak på bil

spurt 2020-08-15 22:22:31 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg kjører lastebil og hadde lys fra baklys montert fra fabrikk, men valgte å ha det en hel rekke. Ved kontroll langs vegen fikk jeg beskjed om at det skulle være 60 cm rent for lys bakover på midten. Hvorfor kan da disse bilene ha hele veien da? Saab hadde vel en modell som også bare emblemet var opphold på midten

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-16 07:52:18 +0100

Ja, jeg mener å erindre at norske kjøretøyforskrifter hadde en avgrensning som øvrigheta har håndhevet overfor deg ved utekontrollen. Dette ble nevnt av min godeste kjørelærer, som også var forfattereren av datidens lærebok for teorikursene. Men det er rundt 40 år siden, før EØS/EU kom inn i bildet og snudde opp / ned på alt vi trodde vi hadde nasjonal styringsrett over. I dagens kjøretøyforskrifter er det en hel smørbrødliste av henvisninger til EU-forskrifter, og som vi vet, er bilen typegodkjent i EU, må det norske Biltilsynet la det passere, på godt og vondt.

Når jeg leste artikkelen, tenkte jeg tilbake på den godeste Eggerdink som tegnet og forklarte på sitt ellers utmerkede teorikurs: mannen var jo den nærmeste advokaten! Jeg mener å erindre at det ble nevnt forhold som skiltplassering og fare for blending i tilknytning til dette med baklysa. I de tider var alt så meget enklere, senere kom det jo allslags målinger av lysstyrke og ditt og datt, og når EU kom inn i bildet, ja da kom det endeløse direktiver som selv den uendelig tålmodige kjør-og-bli-flink-hos-Eggerdink ville revet seg i håret over! Om han ennå hadde vært i blant oss, kan jeg se for meg at han ville kommet med en salig kommentar: denne lysrampa er for å hindre at elbiler skal utgjøre en fare når de må stoppe langs veien fordi de ikke lenger har nok strøm til å kjøre videre! Som kjent skal det litt mer strøm til fremdrift enn til å få en LED-rampe til å lyse opp :-)

Det er overveiende sannsynlig at dette er årsaken til at vi i dag kan oppleve å komme bak biler som har et helt lyshav der vi andre har "baklys", med de positive og negative konsekvenser dette har for oss andre. Ja, det øker synligheten, under dårlige siktsforhold kan det ha sin berettigelse. Men under vanlige forhold er det omtrent like festlig som smartingene som sitter og halvsover og kjører med tåkebaklys uansett, det blender! Men mens disse lysrampene er tillatt....er bruk av tåkebaklys i hytt og p forbudt. Forstå det den som kan! I våre egne, utdaterte kjøretøyforskrifter var det også et krav om at baklys skulle være tent sammen med kjørelys...parklys...nærlys...fjernlys. Som vi vet, i et land med mange tunneler har dette absolutt en klar begrunnelse! Men nei, EU har bestemt at for å spare et-eller-annet, skal det kunne dispenseres fra dette ifht automatisk kjørelys osv! Ikke noe krav om automatikk som slår på baklysa når mørket senker seg, enten bokstavelig talt eller fordi man kommer inn i en tunnel! Helt fantastisk, molbo-direktiv de luxe! Noen biler har slik automatikk, andre ikke!

På samme vis er det flere biler som har mer eller mindre ubrutte flater med både refleks og lys der bak. I tidligere tider var det imidlertid pærer i baklysene, da regulerte egentlig lysstyrken seg selv, ingen fabrikant med vett i hue satte inn 20 wattere eller mer i bilens baklys, det var forbeholdt bremselys og blinklys! I ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger