0

Vil fremdeles 4wd være viktig for nordmenn?

spurt 2020-08-15 07:55:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg spør om 4wd fordi jeg er interessert i nye Skoda Enyaq. Skoda Norge skriver i epost 14. august: "Det er verdt å merke seg at tyngden og vektfordelingen til en elektrisk bil med batteriene plassert i bilens chassis, som ŠKODA ENYAQ iV, gir en helt annen kjøreopplevelse enn mange gjerne forbinder med bakhjulsdrevne biler. ŠKODA ENYAQ iV med bakhjulsdrift vil ha god fremkommelighet og være et godt og gunstig alternativ for mange kunder."

Tror du gevinsten ved 4wd er i ferd med å utlignes gjennom nyere løsninger som i MEB-plattformen? Jeg tenker da mest på bilens fremkommelighet, men også på gjenbrukspris ved senere salg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-15 11:20:15 +0100

Nja...en bakhjulstrekker med god vektfordeling, underforstått at si halvparten av vekta havner på bakhjula, vil nok ha grei fremkommelighet. Det hjelper også på om man har gode vinterdekk, gjerne dekkprofil som ikke har altfor massivt fotavtrykk....i hine dage var en dimensjon smalere dekk et kjent grep for å få vesentlig forbedret fremkommelighet. Under gitte forhold hjelper dette på fremkommeligheten for både bakhjulstrekkere og forhjulstrekkere.

Men å hevde at dette kompenserer for fordelene med AWD blir å trekke det et par hakk for langt. Ja, man kan endelig bruke argumentet "like godt som firehjulstrekk" i lystig lag og ved et fremtidig salg, det finnes jo de som tror på nissen også :-) Men det er altså ikke helt sant: ingenting slår firehjulstrekk når det gjelder fremkommelighet. Ja, det er forskjeller mellom ulike prinsipper for AWD, det finnes firehjulstrekkere som har helt geniale antispinnsystemer som gjør at man kan kjøre seg fast i 5-10 cm nysnø på flatmark. Men dette er unntakene, ikke regelen. PÅ samme måte kan en bakhjulstrekker ha fantastisk god fremkommelighet, jeg har selv kjørt en nedsnødd Lada bakhjulstrekker med en svær henger på kroken frem fra en parkeringsplass gjennom en drøy halvmeter med snø over en avstand på si 20 meter foran bilen og frem til brøyta vei...en gjeng med tilskuere sto bare og måpa! Festlig opplevelse, det de ikke visste når jeg kjørte fremover så snøen formelig fløy over bilen, var at jeg hadde lagt på piggkjetting når jeg parkerte uka i forveien :-) Ja, en gammel Lada har fantastisk fremkommelighet, med god bakkeklaring og alt-manuelt uten moderne dilldall! Men derved er det ikke sagt at bilen på generelt grunnlag er bedre enn en firehjulstrekker. Mer robust kanskje...og det hjelper jo på å hive noen hundre kilo i bagasjerommet også, det tilsvarer i praksis den ekstravekta alle elbiler drasser på :-)

The Bottom Line er at firehjulstrekk uansett hvordan man vender på det, har trekk-kraft på dobbelt så mange hjul - altså dobbelt så stor flate å fordele krafta på. Det gir uvegerlig også bedre fremkommelighet under ellers like forhold - kfr forøvrig at nyttekjøretøyer for kjøring under virkelig ekstreme forhold kan ha trekk på både 3 og flere akslinger! Men siden vi her snakker om personbiler, ta en titt på introduksjonsvideoen til Golf 7 med haldex 5 på Youtube, et godt designet firehjulstrekk gir også vesentlig bedre kjøreegenskaper under alle forhold. Rent bortsett fra de systemspesifikke egenskapene....på en konvensjonell bil som f.ex Golf 7 eller Octavia: med firehjulstrekk er det aber pløtzlich rundt hundre kilo ekstra i rumpa på bilen. Vips, så har vi en bil som er vesentlig lettere enn en elbil søkklasta med batterier, men med relativt lavt tyngepunkt, god vektfordeling, men altså færre kilo å fløtte på! Sist jeg sjekka var denne gullrekka en klar fordel når det gjelder kjøreopplevelsen! Så lenge fysiske lover ikke er opphevet, vil det være sånn.

Bruktveriden på en Skoda elbil? Kommer helt sikkert til å holde seg minst like godt eller dårlig i pris som alle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

I mange (de fleste!?) omtaler/tester av to-hjulsdrevne el-biler, mer eller mindre "ombygget" fra, eller kombinert med, fossilversjonen, savner jeg vurdering av vektfordeling og framkommelighet på vinterføre. Dette ikke minst med tanke på det kraftige momentet på drivhjula.

Rulle38 gravatarbildeRulle38 ( 2020-08-15 12:04:23 +0100 )rediger
0

besvart 2024-04-16 03:49:40 +0100

Nåværende forskning på elektriske kjøretøy kan se kontinuerlig forbedring og forbedring. Virkelig gøy å utforske så mye. Ulike informasjonskilder basketbros gir bedre oppdateringer. Utfordrende og beste opplevelse.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger