0

Heve Audi A4 avant

spurt 2020-08-07 09:44:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg har en Audi A4 avant fra 2012 og er superfornøyd! Det eneste problemet er at jeg synes den er litt lav. Hvilke muligheter finnes for å heve bilen noen cm? Er det kostbart? Vil kjøreegenskapene til bilen endres nevneverdig? På forhånd, takk!

Mvh Magnus

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-07 10:10:37 +0100

updated 2020-08-07 10:11:38 +0100

Såpass … Ellers er jo dette biler som ofte senkes – framfor å heves. Så her er du litt motstrøms. Men for all del – det er lov det. Har du med S-Line understell så er dette noe lavere enn standard (Ca. 15 mm, om jeg ikke tar feil) så kan jo en ombygging til «vanlig» være en mulighet.

Ellers så finnes det også mulighet til å heve den Spaccer. Se vedlagte link: https://www.spaccer.com/no_NO/markala...

Eller hva med rett og slett bytte til en Allroad – om du først har behov for en litt høyere bil?

En høyere bil vil jo få et høyere tyngdepunkt og ikke fult så gode sving-egenskaper, men om du hever den med ca. 20 mm, så er det neppe noe du vil merke veldig godt.

Du må nok ta et valg. Lav bil med gode, sporty sving-egenskaper, eller høy bakkeklaring. Ønsker lykke til, Magnus!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-07 22:13:33 +0100

Å heve bilen 20 mm vil man knapt nok merke i negativ forstand. men du vil iallefall slippe å kjenne skrapinga hver gang du kjører over et kumlokk. Benny-metoden nevnt over er jolly fine, men jeg ville nok begrenset meg til si rundt 20 mm. Da får du et fornuftig kompromiss. Jeg har selv et annet VAG-produkt som er levert fra fabrikk med 20 mm ekstra bakkeklaring, den er like god på veien under alle forhold som tilsvarende bil med "standard" bakkeklaring. Om det har noen praktiske fordeler i forhold til fremkommelighet eller fartsdumper, er høyst diskutabelt, men jeg innbiller meg iallefall at det kan være kjekt å ha om det kommer mye snø :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-08 13:09:02 +0100

updated 2020-08-08 15:20:20 +0100

Tror ikke Magnus har så beskjedene tanker som 20 mm han snakker sikkert om heving av bilen rett opp til Allroad nivå men da snakker vi om utskifting av komponenter, det med spacere er ikke nok da flere hensyn må taes og samtidig skulle det da også vært lagt spacere i hjelperammen foran og bak samt under alle støtdemper innfestinger i karroseriet. Dette blir for komplisert for en vanlig hobby mekaniker da blant annet bærebruer må rettes opp igjen hvis de demonteres. Hever man bilen må man gå hele veien og gjøre nødvendige grep, hjulvinkler blir forandret og kan føre til direkte farlig oppførsel på bilen på veien og faktisk også påvirke bremselengden. Firmaet som Benny nevner hevder også støy demping hm ja kanskje de burde utdype hva dette dreier seg om da også samtidig skal det vel noe til at du får støydemping i en bil som er hevet ???. Kjøp deg heller en A4 allroad så blir du lykkelig.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-09 10:20:00 +0100

Ja, om drømmen er den første Audi A4 "Paris-Dakar" eller noe i den sjangeren, vil det være enklere å skaffe seg en gammel rammebygd firehjulstrekker med skilter....og fløtte over karroseriet fra Audien :-) Den som googler litt, vil se at denne oppskriften er ganske så utbredt i land der det er muligheter for å få godkjent slike stunt...vel og merke om jobben blir nogenlunde skikkelig gjort.

Jeg tenker ikke på amerikanske "monster trucks", men mer "vanlige" biler: vi som er opphengt i bilproduksjon i SSSR, vil vite at vår alles kjære favoritt-fabrikk GAZ har produsert en drøss varianter over temaet "små" firehjulstrekkere, da primært nyttekjørtøyer. Hva var da mer naturlig enn at samme fabrikk heiv karosseriet på sin "Pobeda" over på et slikt understell? Senere kom Moskwitch og Volga med sine varianter over samme tema: man tager et av sine ordinære karosserier, kjøper et fiks-ferdig "drivetrain" fra GAZ, vips, så har man en skikkelig høybeint bil som vilel fått selveste Terminator til å hyle av glede! Bortsett fra diverse litteratur over emnet, jjeg har selv sett en Lada Samara på et GAZ-understell: vi kjørte med Volgaen gjennom St Petersburg, på siden av bilen så jeg plutselig rett inn i relativt store hjul og mye leamikk....og langt der oppe, rett over taket på Volgaen, så jeg jaggu karosseriet fra en Lada Samara!

Om dette er planen til kameraten her, vites ikke, men det hadde jo vært freskt da: en skikkelig Acopolypse-Audi! Men glem Audi-understellet, det må være et "godkjent" understell om man skal ha det minste håp om å få norske skilter på! Det må også være et GAMMELT understell, sånn at man smyger under veteran-bestemmelser. Men selv da....som Kamerat K antyder....snakker vi om å modifsere en nyere bil....det gjør noe med hele gullrekka av egenskaper på veien....jeg vil si at de negative "bivikningene" av å heve en bil begynner allerede ved 50 mm. I det hele tatt: den som måtte driste seg til å prøve å få godkjent et slikt stunt, kommer til å bli veldig godt kjent med kjøretøyforskriftene og sitt lokale Biltilsyn etterhvert. Å gjøre noe som helst i denne retningen uten godkjenning? Det gjør man bare ikke. Som sagt: max 20 mm....eller bytte bilen med en allroad!

Eventuelt skaffe seg en høybeint hobbybil, en av mine favroitter og drømmebiler i så måte er Mercedes Unimog! Passe stor, råtøff! I det hele tatt: bedre med "hobbybil" enn å begynne å endre på sin hverdagsbil! Sagt i klartekst: det som egentlig fungerer bra, skal man ikke tukle med!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-03-03 03:43:20 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-05-07 05:30:31 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger