0

Pro-Long motorrens

spurt 2020-07-29 15:47:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en Skoda Octavia 1,6TDI fra 2012, som har gått ca. 120'000km. Jeg ble tipset om å bruke Pro-Long motorrens i et forsøkt på å forlenge levetiden på motor og turbo. Fra før har jeg måttet skifte både svinghjul og EGR-ventil, men begge deler ble oppdager i forsikringstiden, så jeg slapp billig unna. Nå er det nesten som at jeg bare venter på at turboen skal ryke - og nå er det ikke lenger en garantisak. Har du erfaring med Pro-Long eller annen type mottorrens? Har det for for seg? Kan jeg klare å "redde" turboen med en mottorrens, gitt at den er i ferd med å tettes til? Det skal sies at jeg per idag ikke merker noen problemer med bilen. Jeg har fulgt alle servicer, og skifter olje og oljefilter årlig. (Selv om verkstedet sier det er unødvendig når det brukes longlife-olje.) vh Emil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-29 18:56:57 +0100

updated 2020-07-29 19:09:25 +0100

Hei Emil Det med motor rens eller lurium på boks som jeg kaller det er det nok mest for de med tro og håp tilbøyeligheter. Du kan ta det ganske med ro tror ikke at turboen din plutselig blåser for å si det sånn. Hvis du har slitt ut svinghjulet ditt så tyder det på at du kjører på et for høyt gear dvs at svinghjul får masse ekstra belastning fordi du alltid er på et turtallsnivå der du er i nærheten av å kvele bilen, røysevis med svinghjul er byttet nettop av denne grunnen gjerne fordi en indikator i display forteller deg hele tiden om å bytte til et høyere gear, ikke se på denne hør heller hvordan motor arbeider fordi om det koster deg en femmer ekstra i årlig diesel forbruk og blir billigere enn å bytte svinghjul til 22000 kr takk hvert 4-5 år. Velg et gear der du hører at motoren jobber lett så varer nok svingjulet ditt bilen ut. Egr ventil er nok mest et problem fordi eksos fra gjerne tomgangs rpm og opp til fks 1200 rpm slipper igjennom en til dels uforbrent blanding av diesel og sot partikler spesielt under oppstart når det er kaldt og sender det rett inn i det aller helligste nemelig innsugsmanifolden. Denne smørjen passerer først en egr kjøler som gjør saken enda verre fordi man får såkalt syredamp nedslag eller våt eksos på godt Norsk. Denne våte eksosen skaper alskens problemer i motorens ve og vel og starter først med store avleiringer i egr ventil som da til slutt velger å sitte fast så går det videre til innsug manifild som tettes igjen og enda videre derifra til portene i ventiltoppen som også tettes igjen. Denne uhyrlige massen kan bli flere centimeter tykk og vil tilslutt hindre at motor får nok luft til forbrenning og da er det som regel over og en kollosal renseprosess må til og da snakker jeg ikke om en flaske Pro-Long i dieselen men en stor prosess med eventuellt skifte eller dyprengjøring av innsugs manifold, egr ventil, egr ventil rør og tilsist rengjøring av alle kanalene i toppen med bremse rens, flaskebørste og slamsuger. Men fortvil ikke helt mye kan bedres med motorvarmer, unngå unødig tomgangskjøring og unngå kjøring på turtall der motoren nesten kveles. Turboen holder du ren med å dra på litt belastning slik at motor får jobbe for så å gå av og på gass slik at Vnt, Vvt skovlene i turboen får løsnet soten og blåst det bort. Dette kan du gjøre litt fra og til, en annen ting kjør ikke lenger enn 20000km mellom olje og luftfilter skift uansett om du bruker longlife olje.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-30 08:14:51 +0100

Den produsenten du nevner, har flere additiver i produktspekteret: både dyserens og "godstoff" som tilsettes motorolja. Dyserens er noe man kan bruke med jevne mellomrom, typisk annethvert år eller hver 40.000 km ved et ordinært kjøremønster. Jeg har først og fremst brukt dette når jeg har kjørt på noe henimot fyringsolje i den russiske føderasjon, valgte samme produkt som de innfødte, virka som det skulle det. Den første bilen jeg brukte dette på var en 1.6 sugediesel med en noe utett ventil. Jeg måtte imiderltid på et tidspunkt skifte dyser på denne bilen, om det kom av drivstoffet jeg kjørte på med jevne mellomrom eller dyserensen, er et åpent spørsmål. Til B2 kosta dysene 3000 spenn, det står man i, kjørte noen kilometer med den bilen også. 440.000 sto det på telleren når den gikk videre til neste lykkelige eier, så den tok neppe stor skade av dette :-) Jeg kjørte den sporadisk på parafin og tennvæske også, da fikk jeg svidd ut koksa som fulgte med den utette ventilen. Anbefales IKKE med en turbomotor, dette øker forbrenningstemperaturen!

Jeg brukte sporadisk samme godstoff og samme fuel på min 1.9 TDI, det gikk helt greit. Under den russiske etiketten står det "STP", det er mao samme greia som selges her hjemme. Men igjen: dette er IKKE noe man fyller på tanken hver dag! Man skal også sjekke med det være seg andre brukere eller et verksted eller to, det er IKKE alle sånne "godstoffer" som er like lurt å bruke. F.ex skal du normalt sett IKKE bruke kondensfjerner på en bil med innsprøyting: kondensfjerner får vannet til å perle seg, da suges det gjennom drivstoff-filteret og forsetter til innsprøytingsystemet og dysene. Dette er IKKE et sted du vil ha vannperler !!

På mitt VW merkeverksted har man et tilsetningstoff som skal være "god sort", husker ikke hva det het i farta, koster 3-400 kroner for en boks. Helt grei pris for noe som "holder" for si 40.000 km. Pro-long har jeg ikke prøvd, som sagt...sjekk litt før du kjøper...ofte står det ikke noe som helst om hva som egentlig er på flaska / boksen. Men igjen: dette er IKKE noe man bruker i tide og utide, jeg vil gå så langt som å si at man ikke bruker det uten merkbare symptomer, f.ex moderat økt forbruk, ujevn gange, redusert motorkraft. Føler du at du kan ha utbytte av det: sjekk med f.ex ditt merkeverksted, og bruk det etter oppskriften....og igjen...IKKE i tide og utide! Din bil har etter mitt hode også DPF....nok en grunn til å sjekke med merkeverkstedet: tilsetningstoffer KAN ta rotta på partikkelfilteret!!!!!!!!!!!!!

Mhp "nummer to", altså godstoff man tilsetter i motorolja, er det samme problemstilling: alt du heller på olja vil kunne gå via forbrenningskammeret og videre ut til DPF etc.. Det kan ha konsekvenser, i verste fall må du bytte DPF. Dette er en av årsakene til at VAG har spesifisert en fryktelig dyr olje etterhvert....tipper ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-30 12:09:26 +0100

eah gravatarbilde

Takk for svar folkens. Jeg vil nok ikke ta ansvaret for det med svinghjulet. Som det påpekes, er girforslaget i displayet noe ambisiøst, så det har jeg ikke forholdt meg til noen gang. Tverdtimot ligger jeg relativt høyt på RPM ca.1700 -2500. Jeg fikk kommentar fra verkstedet at dette med svinghjul var et vanlig problem med denne typen biler, så det ble skiftet på garanti uten diskusjon. Så jeg var kun heldig som fikk problemer i garantitiden. Verre med de som får problemet rett utenfor garantitiden. En skandale egentlig, hvis det er et så kjent problem, og produsenten krysser fingrene for at problemet først oppstår ETTER 5 år, så de selv slipper å ta regningen for det.

EGR-ventilen meldte problemer ca. ett år etter at jeg hadde fått softwareoppdatering (etter dieselskandalen til VW). Da sa Möller at hadde jeg ikke tatt den oppdateringen, hadde jeg måttet ta regningen for EGR skiftet selv.

Jeg avventer mottorrens inntil symptomer, og så får jeg evt høre med merkeverksted om de har noe de anbefaler. Takk for svar!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-30 13:35:55 +0100

Det er nok først og fremst DYSERENS som er aktuelt....mottorrens er som oftest assosiert med det Kamerat K så treffende kaller "Lurium" :-) Svindyre bokser som markedsføres med fagre løfter om gull og grønne skoger og evig liv for motoren! Synd det ikke er helt sant, men jeg forstår resonnementet: mindre friksjon innebærer teoretisk mindre friksjon. Dog, en motor er jo ikke et "sterilt" miljø uten termiske og mekaniske utfordringer, for ikke å snakke om at olja raser rundt i full fart når motoren går. Sagt på en annen måte: om man hiver på det være seg teflon eller andre ting, det er ikke uten videre gitt at det trenger inn og binder seg til noe som helst. Vi som har kost oss med å se på innsiden av en motor, og kost oss enda mer når vi så heldige og ikke finner en svær haug med deler på golvet etter at vi har satt den sammen igjen, bruker f.ex molycoat på lagre og andre bevegelig deler når vi setter den sammen. Dette sikrer at delene har et minimum av smøring ved oppstart, men dette "superfettet" blir jo ikke der spesielt lenge. Sånn er det bare!

Derfor har jeg altså mine oppfatninger om "Lurium" og mirakler på boks. Mhp dyserens er dette a complete different matter, som oftest er det basert på et eller annet løsemiddel. Derav denne greia med å bruke det som fabrikanten (som oftest) anbefaler: typisk med 30.000 miles intervall...eller si rundt regnet 40-50.000 km....men igjen...primært ved behov...jeg ville ikke uten videre brukt det forebyggende, men også jeg har tatt feil her: den første boksen jeg heiv på av sorten, var når luftmengemåleren på min kjære Passat B5 TDI var moden for utskifting. Det medførte at bilen hadde noe mindre krefter fra bunnen. Og bare så det er sagt: å skifte luftfilter jevnlig er fornuftig, koster lite om du kjøper filtre fra f.ex Bildeler.no, si hver 100.000 eller oftere om du kjører i spesielt støvete omgiveler. Det er så enkelt som små partikler suges lettere gjennom fitleret om det er tett, det tar i neste runde rotta på luftmengesensoren.

Ellers har selvfølgelig Kamerat K rett i alt han skriver, girindikatoren er veldig kjekk å ha. Men ikke se deg blind på turtall, lytt til motoren, lær deg å føle responsen på gasspedalen. Dette, sammen med girindikatoren, gir deg et godt grunnlag for å kjøre både økonomisk og på en måte som ikke belaster motoren osv på feil måte. For min del girer jeg konsekvent ved maks 2000 o/min, unntaket er når jeg kjører på landevei og motorvei i land med et helt annet tempo i trafikken. Men så har jeg et par desiliter mer slagvolum med en 2.0 TDI, det gir mer anvendbar kraft i området mellom 1000 og 2000 o/min. Og jo, har kjørt 1.6 TDI med jevne mellomrom, det er en helt grei motor for norske forhold, mer økonomisk enn 2 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger