0

Brukt Honda.

spurt 2020-07-17 10:57:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Takk først og fremst for et flott program og nettsiden. Er ute etter en god bruktbil, mest opptatt av god stand. Og sett ut en Honda Civic. Lurer egentlig på det med rust garanti på ny bil, ofte er det 12 års garanti mot rust, men hva om bilen bytter eier(e) føre tidens utløp, følger garanti med bilen? Og hva dekker rustgaranti egentlig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-17 13:56:44 +0100

Rustgarantier dekker generelt kun rust som kommer innenfra, og normalt sett er et av premissene at servicepunktene som i store trekk går på "inspeksjon" av understell, lakk osv er krøsset av i lista og stemplet....fortrinnsvis av merkeverksted. Sistnevnte fordi andre aktører, som også har all rett til å utføre og stemple serviceheftet, ikke uten videre vil befatte seg med disse tippetegn-kryss punktene. Derom kan man ha en endeløs diskusjon, poenget er at for alle andre ting er en service utført av et frittstående, autorisert verksted likeverdig, også i forhold til garanti.

Rustgarantien er altså a complete different matter, den er ikke uten videre inkludert i den juridiske runddansen NAF hadde for noen år tilbake. Skal rustgarantien gjelde, er det altså (minst) to punkter som må være oppfylt: innenfra....og servicehefte stempla av merkeverkstedet. For alle praktiske hensyn, dette gjør langt på vei at "rustgarantien" knapt er verdt papiret den er skrevet på. Legg til at det er et markant skille: europeiske biler er gjennnomgående dårlig rustbeskyttet fra fabrikk, der er det en god regel å kjøre dem direkte fra forhandler til understellsbehandling hos en seriøs aktør. Biler fra Asia derimot blir understellsbehandlet av den norske importøren. Dette er en av de gode tingene med biler fra den delen av verden. Men så var det dette med etterbehandling da, en understellsbehandling av den konvensjonelle typen krever etterbehanling typisk annethvert år. Det er det ikke alle som har fått med seg....da går det som det pleier å gå. For deg som bruktbilkunde innebærer dette at du bør sjekke bilene du vurderer opp og i mente, gode sjekklister finner du hos Forbrukerrådet og Motor (på nettsidene), print ut begge og krøss av etterhvert., du kan knapt nok sjekke en bil for grundig.

Prøvekjøring er også viktig, men dette med rust er som du tydeligvis har skjønt, det aller, aller viktigste punktet. Er det synlig rustdannelse (da mener jeg ikke "overflaterust), gå videre, ikke tenk på å kjøpe bilen engang. Er bilen nylig understellsbehandlet, be om kvittering, og sjekk om dette er noe som er gjort regelmessig over et antall år. Er det utført av en seriøs aktør, jolly fine, koster lite å sjekke aktøren. Er det derimot en "garasjebehandling" som er gjort i anledning salget, ville jeg sagt takk, men nei takk...det er et vanlig tricks i ludo for å gjemme rust. Nå skriver du ikke noe om hvor gammel Civic du sikter på, men generelt gjelder at jo nyere bilen er, jo bedre er det. Får du tak i et godt eksemplar, bør du sørge for både understellsbehandling og etterbehandling løpende om du ser for deg å eie bilen en stund, for som vi alle vet: biler ruster fremdeles,.

Elelrs spør du om garantien følger med....ja...men et betinget ja. Premissene nevnt innledningsvis må være oppfyllt, sjekk serviceheftet. Er servicene utført ved et tredjepartsverksted, altså et annet verksted enn merkeverksted, er det eierens oppgave - i neste rekke deg - å dokumentere at denne såkalte "rustsjekken" (som neppe er verdt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger