Ja....antagelig fordi dette egentlig ikke er så uvanlig. Det koster å opprettholde patenter, på et tidspunkt er det ikke noe poeng å bruke penger på dette lenger...da frigir man dem...."de andre" har så alikvel funnet sine egne løsninger....eller stælt litt her og litt der. Ja, Toyota var tidlig ute, og gjorde en så god jobb at man langt på vei har samme prinsipale løsninger fremdeles, den skal de ha! Jeg tenker at dette med en bensinmotor med relativt stort slagvolum og moderat trimmingsgrad er noe av det smarteste som er gjort med hybride drivlinjer noensinne, likeledes har man en gjennomtenkt drivlinje fra A til Å...spesielt reguleringselektronikken er forbilledlig. Om hybrid hadde vært aktuelt for meg, ville jeg nok sett to ganger på Lexus. Men nei, jeg liker ikke seter som er litt i minste laget for meg, jeg liker ikke et førermiljø som kunne vært hentet fra Star-Trek, og jeg blir veldig stressa av både CVT-kassa og det som for meg fremstår som moderat ytelse. Jeg har spordadisk kjørt bla Prius, og våknet med et skrik om natta i ettertid, nettopp av de grunner jeg nevner her :-) For de som synes dette er kult, jolly fine, da er nok Toyota tingen!
Ellers tenker jeg jo at både Motor og DinSide til tider fremstår mer som heleide datterselskaper til Toyota Norge....annet er vanskelig å si når man bla i "gruppetester" hopper over markedets mest solgte biler til fordel for japs og korea-kasser. I det hele tatt, den norske fagpressen synes å være et begrenset fagmiljø på flere vis, der pendelen svinger med hvem som averterer mest den måneden. At Broom har glippet med denne patentsaken? Tja....man nevner jo heller ikke alle de patentene som er utløpt hos andre fabrikanter....det kan vel være en trøst for onkel her.