0

Hvorfor har det ikke blitt omtalt i norsk bilpresse at Toyota har frigitt 24.000 hybridpatenter?

spurt 2020-07-17 10:53:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Onkelen min er Toyota-fan og kunne fortelle at Toyota har frigitt alle sine hybridpatenter. Når jeg så googler dette finner jeg ingen omtaler av dette i norsk bilpresse. At Motor og Dinside ikke har omtalt dette overrasker meg ikke. De fremstår nærmest som datterselskaper til Møller Bil, men hvorfor har ikke Broom omtalt dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-07-18 08:14:37 +0100

Ja....antagelig fordi dette egentlig ikke er så uvanlig. Det koster å opprettholde patenter, på et tidspunkt er det ikke noe poeng å bruke penger på dette lenger...da frigir man dem...."de andre" har så alikvel funnet sine egne løsninger....eller stælt litt her og litt der. Ja, Toyota var tidlig ute, og gjorde en så god jobb at man langt på vei har samme prinsipale løsninger fremdeles, den skal de ha! Jeg tenker at dette med en bensinmotor med relativt stort slagvolum og moderat trimmingsgrad er noe av det smarteste som er gjort med hybride drivlinjer noensinne, likeledes har man en gjennomtenkt drivlinje fra A til Å...spesielt reguleringselektronikken er forbilledlig. Om hybrid hadde vært aktuelt for meg, ville jeg nok sett to ganger på Lexus. Men nei, jeg liker ikke seter som er litt i minste laget for meg, jeg liker ikke et førermiljø som kunne vært hentet fra Star-Trek, og jeg blir veldig stressa av både CVT-kassa og det som for meg fremstår som moderat ytelse. Jeg har spordadisk kjørt bla Prius, og våknet med et skrik om natta i ettertid, nettopp av de grunner jeg nevner her :-) For de som synes dette er kult, jolly fine, da er nok Toyota tingen!

Ellers tenker jeg jo at både Motor og DinSide til tider fremstår mer som heleide datterselskaper til Toyota Norge....annet er vanskelig å si når man bla i "gruppetester" hopper over markedets mest solgte biler til fordel for japs og korea-kasser. I det hele tatt, den norske fagpressen synes å være et begrenset fagmiljø på flere vis, der pendelen svinger med hvem som averterer mest den måneden. At Broom har glippet med denne patentsaken? Tja....man nevner jo heller ikke alle de patentene som er utløpt hos andre fabrikanter....det kan vel være en trøst for onkel her.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-18 12:09:57 +0100

Ja å skulle skrive om 10 og 20 år gamle patenter som nå blir frigitt ville nok fort trøttet ut de som leste om det. Selskapstekniske ting innad er nok for de spesielt inntreserte. Jeg foreksempel kunne ønske hvordan Land Rover tenkte og hvordan de kom fram til navnet når de satte navn på fargen på bilen min (Zambezi Zilver) men finner ikke noe om det heller ;-).

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-07-18 17:20:27 +0100

Yes! Zambezi Zilver er en like stor høydare som Kønigsblau hos min favorittprodusent! Der har Toyota et fortrinn....stort sett samme policy som Lada og Moskwitch med fargene, altså enkle, greie navn som ikke skremmer vannet av oss som ikke er kryssordeksperter! Nok et poeng å ta med til sjonkel Toyota-fan!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger