0

Registerreim på overtid etter 7 år?

spurt 2020-06-30 10:13:51 +0100

Amo gravatarbilde

Hei.

I februar kjøpte jeg en brukt Peugeot 2008, 2013-modell, som til nå er kjørt ca. 65 000 km. Forhandleren sa da at intervall for skifte av registerreim var 10 år eller 180 000 km. Har nettopp hatt bilen til service hos merkeverksted, og de sier 5 år, og at jeg altså driver risikosport med reim som er to år på overtid. Verkstedet til forrige eier sier 10 år. Hva gjelder? Bilen er kjørt lite på vinterstid av tidligere eier, så noen enorme saltmengder kan ikke den reima ha vært utsatt for. Bor på Sørvestlandet. Vi har hatt 10 Peugeoter i familien siden 60-tallet og aldri skifta reg.reimer så ofte! Har kvaliteten på gummien blitt dårligere, eller veiforholdene mer krevende?

Hilsen forvirret bileier

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-30 12:19:39 +0100

updated 2020-06-30 13:01:45 +0100

Hei Du er nødt til å si hvilken motor som sitter i bilen ellers har ikke info du får noen verdi. Det jeg kan svare på uten at jeg vet hvilken motor det er at nei salt påvirker ikke reima og gummien, der den bor er den beskyttet for alt foruten mekanisk påkjenning og temperatursvingninger, luft forurensing ser jeg bort fra da det er neglisjerbart foruten at mengder eksos lekker inn i motor rommet som kan påvirke levetiden men da ville det trolig vært ubehagelig å kjøre bilen. Kjølevæske og oljelekkasje kan også svekke reima men slike hensyn taes ikke når intervall for bytte bestemmes, det gjøres i samråd med reim fabrikantene Dayco, Gates, Continental osv. Gummikvalitet og produksjons kvalitet er blitt mye bedre og ofte er reg reim bytte på kanskje 10 år eller 200000 km, Peugot har lenge hatt det på sin 1,6 hdi motor som står i en mengde forskjellige biler da de lager noen av verdens beste diesel motorer. Når man tar ut en reim som har gått 200000 km er den i overaskende god stand og de kan vare kanskje 300000 km også men så er det det med sikkerhetsmarginer som bestemmer. Om noen år er kanskje reimene og material kvalitetene så gode at de kan stå hele bilens levetid.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hei og takk for meget informativt svar! :-) Det dreier seg om en bensinmotor, med slagvolum (cm3) 1199 og motoreffekt 60 kW, altså den svakeste av de to bensinmotorene denne modellen ble levert med i 2013. Fører svakere motorytelse til mindre slitasje på reima? Mvh Amo

Amo gravatarbildeAmo ( 2020-07-01 08:57:21 +0100 )rediger
0

besvart 2020-06-30 14:15:24 +0100

En ting man bør være ops på her, er at fabrikanten kan endre skiftintervaller underveis som en følge av oppståtte problemer med bilene. Uten at jeg er spesielt frankofil, du skal ikke se bort fra at dette kan ha skjedd her. Vil du være sikker, ringer du importøren og ber om å få teknisk avdeling, ha vognkortet i handa, da bør de kunne gi deg et godt svar og eventuelt en utfyllende forklaring.

Ellers er (som vanlig) alt Kamerat K anfører korrekt, en reim kan holde lenger enn lengst, og den kan ryke på no time, det er flere forhold som kan medføre det siste...f.ex et utslitt strammehjul. Siden en reim som ryker har en lei tendens til å dra med seg ødelagte ventiler og det som verre er, er skiftintervallene satt etter en føre-var filosofi. Det kan man like eller ikke like, men som oljeskift, dette med registerreim er definitivt ikke den tingen man skal spare penger på! Om du opplever merkeverkstedet som dyrt, finn deg en seriøs verkstmester ved et tredjepartsverksted og bygg opp et godt kundeforhold eller ta en hyggelig tur til Sverige, verre er det ikke.

Forøvrig blir reimene bedre og bedre, kevlar og komposittmaterialer finner veien også hit, men helt vedlikeholdsfri blir aldri en konvensjonell bil. Se på vedlikeholdskostnadene som en investering som gjør at bilen din gir deg glede lenge! Om du heller strekker eiertiden og unngår å bytte bil "annethvert år" som enkelte med for mye penger sier er "smart", reduserer du det gjennomsnittlige, årlige verditapet så mye at du kan le hele veien til banken. Sagt på en annen måte: dette med service og vedlikehold, for ikke å forglemme understellsbehandling, utgjør latterlig lite over bilens levetid sammenlignet med verditapet. Og ja, Kamerat K har rett i det derre med motorene til Peugeot også, dette er frankofile biler på sitt aller beste!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for gode råd! :) Enig i ditt hovedpoeng, men det er jo betydelig forskjell på 5 og 10 år, da! Hvis ikke veisalt og vinterforhold har noen betydning for slitasje på reima, er det underlig at det lange intervallet gjelder i EU, men det dobbelt så korte i Norge. Mvh Amo

Amo gravatarbildeAmo ( 2020-07-01 09:13:50 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger