0

Nissan Qashqai 2015 1,6 diesel

spurt 2020-06-27 21:43:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg har nettopp kjøpt et veldig pent eksemplar av Nissan Qashqai, 1,6 diesel sen 2015 modell. Bare lurer på om det er noen kjente feil/svakheter med disse bilene som jeg bør være obs på?

Jeg regner med at Nissan er kjent for kvalitet og driftsikkerhet som Japanske merker generelt, men lurer på om denne modellen er et unntak?

Hilsen Stefan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-28 08:23:05 +0200

Verken Nissan Castrat eller Nissan XTrail er spesielt godt kjent for de tingene du nevner her, men om vi ser bort fra alt som kan skje...om du kjører med vett og tar litt vare på bilen, kan det fort gå greit. Det er ikke en spesielt komplisert bil, det du bør passe på er å sørge for at bilen får jevnlig service...spesielt oljeskift til rett intervall er kritisk på enhver dieselmotor...og ALLTID filterbytte når du skifter olje. Jeg kjenner ikke Nissans serviceprogram i detalj, men såvidt vites har man IKKE gått i VAG-fella og lagt seg på "longlife" service. Olje på en dieselmotor bør skiftes etter typisk 15.000 km, maks 20.000 km.....ved mye småkjøring / bykjøring ville jeg definitivt lagt meg på maks 15'. Og bare så det er sagt: det er IKKE service og oljeskift du skal spare penger på....og du skal absolutt ikke spare på å kjøpe "billig" olje ala Biltema! Skal du spare så det monner, finn deg et autorisert tredjepartsverksted med en samvittighetsfull verkstmester eller utfør service mv i Sverige. I begge tilfeller er både timepris, delepriser og ikke minst rekvisitapriser...olje etc....vesentlig lavere enn ved norske merkeverksteder. Når det er sagt, Nissans merkeverksteder er ikke riktlig like grådige som mange andre, men det er likevel betydelige summer å spare.

En god regel som forsåvidt gjelder alle biler, er at du gjennomgående legger deg på en myk og defensiv kjørestil. Da lever både slitasjedeler og bilen generelt lenge i landet, og du får et greit og problemfritt bilhold. Dette er ikke tull, det er ekstremt lett å kjøre istøkker en hvilken som helst bil på no time om man kjører "aktivt" eller "tester" ting og tang! Ellers er det en ting som mange ikke tenker over: ALDRI dra turtall før motoren er gjennomvarm...underforstått før olja er varm. Det gjør underverker, spesielt på en liten turbomata motor som den du har. Jeg lærte meg en slik kjørestil når jeg kjørte lastebil for 40 år siden, det gir mindre stress, lavere drivstoff-forbruk og ikke minst, bilen lever lenger enn lengst og gir meg et problemfritt bilhold tilbake. Typisk har jeg kjørt mine biler rundt 4-500' før de har blitt spiker eller funnet neste lykkelige eier...og faktum er at jeg til dags dato aldri har opplevd driftsproblemer av den alvorlige sorten. Det er ingen grunn til at din fjonge Nissan-mobil ikke skal kunne gi deg like mye glede som jeg har hatt av mine biler!

En pekefinger: understellsbehandling er også mandatory, Nissan får en aldri så liten understellsbehandling når bilene kommer til Norge, men etterbehandling etter typisk to år er fornuftig. Din bil er litt eldre, finn et velrenommert firma som gjør ting på riktig måte og få en avtale snarest. Lykke til, måtte du ha mye glede av bilen din i årene fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar