0

Mister turbotrykk under kjøring

spurt 2020-06-23 18:50:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en 2006 vw touran 1.9L 90 hk som mister turbokraft under kjøring, leste ut feilkoder og den klagde på lavt turbotrykk, kjører jeg på høyt turtall (3-4000r/m) så går det greit, men om jeg ligger på lavere så kutter turboen helt, så er det bare å stoppe bilen og starte den på nytt så går den fint igjen helt til den kutter, vet du om noe som kan forårsake dette? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å feilsøke, motorkoden er BRU, prøvd å google men har ikke funnet noe ordentlig svar på hva som kan forårsake dette

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

9 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-24 09:14:20 +0100

For meg fremstår det som om motorstyringen her går i nødmodus, og det er ikke umulig at årsaken ligger i turboen. Ja, en turbo holder normalt sett noen hundre tusen kilometer, alt ettersom, men både iboende produksjonsfeil og oljeproblematikk kan medføre uvanlig høy slitasje. Det er ikke slik at en turbo nødvendigvis havarerer totalt, den kan hangle videre og f.ex levere gjennomgående for lavt trykk, med den konsekvens at du sporadisk mister trykket fordi motorstyringen går i nødprogram, underforstått skriker på hjælp.

Det kan selvfølgelig også være en sensor som lager tull, i begge tilfeller er det smart å kontakte et verksted med rett kompetanse før du legger ut på langtur. Har du et godt forhold til et tredjepartsverksted, vil det være like greit som et merkeverksted, dette er godt kjente og greie motorer. Om selve turboen skulle være problemet, snakker vi om typisk rundt de 10' for en bytteturbo, alt ettersom. Ja, en turbo kan overhales, det blir vesentlig rimeligere, men da må den sendes avsted....det tar fort både to og tre uker, mer i ferietiden. Litt jobb er det også å skifte den, men med Touran er det ikke avskrekkende. Er du en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker kan du gjøre det selv, men be aware, det har sine fordeler å ha tryggheten det innebærer å la et verksted gjøre denne jobben.

Ellers er 1.9 TDI normalt sett en bombesikker motor, det som er viktig er å skifte olje og filter jevnlig, fotrinnsvis hver 15', uansett om man bruker "longlife-olje" eller en mer konvensjonell hel eller delsyntetisk olje. Ved et kjøremønster med mye langkjøring kan man strekke det til 20' med longlife-oljen, men å kjøre 30' og mer slik noen gjør...er dårlig karma.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-24 20:19:07 +0100

updated 2020-06-24 20:49:27 +0100

Hei Problemet er at du har en vacum lekasje eller at slangen suger seg flat og hindrer vacum til turbo regulerings ventilen i en av de små slangene som går til N75 magnetventil og videre til turbo eller en sprekk i ventildeksel som også har vacum reservoaret integrert. Turbo bruker for lang tid på å bygge opp trykket pga denne lekkasjen og ecu setter en feilkode. På høyt turtall som du sier 3000-4000 rpm er vacum sterkere da pumpen snurrer fortere og forrutsettningene for at turbo får det nødvendige vacum bedres. Ved lave turtall typisk 1000-2000 rpm snurrer vacum pumpe saktere og lekkasjer eller struping påvirker i mye større grad vacum nivå og hvor raskt vacum bygges opp. Turbo er trolig i orden.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-25 09:28:16 +0100

Jeg bøyyer meg i støvet for den uendelige visdom og det hav av erfaring Kamerat K deler med seg! Her kommer jo egentlig en detaljbeskrivelse av det jeg tenker på som en sensorfeil, men som nok er mer direkte i sin natur: et vakum som styrer en reguleringsventil. Dog ville jeg nok vært litt mer bekymret her, symptomet du beskriver minner til forveksling om det vi opplevde med konebilen for noen år tilbake, også det en 1.9 TDI 90 hk, men litt eldre. Ja, ingenting er bedre enn om du finner en enkel feil type sprekk eller flatklemt slange, men vær ops på at en turbo med en ørliten tendens til slark har en lei tendens til å oppføre seg omtrent likt. Det som er litt dumt med en feil av den siste sorten er at du kan kjøre med feilen i flere år uten at det skjer noe særlig mer, og det kan si poff i morra. Mao om du ikke finner en enkel årsak, bør veien til verkstedet være kort. Vi krøsser fingra for at det er den enkle sorten og ønsker lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-25 12:14:15 +0100

Måtte du leve lenge blant oss Norulf ;-). En turbo skal ha noe slakk i aksel bare ikke for mye altså fysisk kontakt med sidevegger, slakken er der for at oljefilmen skal få plass mellom glidelager og aksel når motoren går. Når motor starter og oljetrykket kommer sentrer rotor seg inn og flyter uten kontakt med lagerene i oljefilmen. Akselen snurrer kanskje opp mot 100 000 rpm og er gyro stabelisert pga sin høye hastighet. Problemet normalt til en turbo er oljetilførselen som svikter og det blir kontakt og slitasje i lager som igjen fører til kontakt med vegger inni turbo og fører til turbo wobble og da er det over for denne turboen men skjer faktisk ikke så ofte. Fremmedlegemer og koks som ramler av skovlene er nok det som oftest skader turbo og skjer dette vil turbo plystre da dynamikken inni turboen skades. Det er hundrevis og kanskje tusenvis av turboer som byttes på feildiagnostisering. I de fleste tilfellene er det utstyret som regulerer turboen som: waste gate variable vanes mekanismen, vacum kontroll mekanismen herunder undertrykk og som de fleste moderne biler har elektronisk aktuator. En kompis kom til meg med Outlanderen sin og fortalte i nærmest panikk at Mitsubishi verksted hadde fortalt at han måtte ha ny turbo, ny turbo slange fra luft filter til turbo samt ca 5 timer arbeid 28000 kr takk så da var den ferien tapt for i år Jeg synes ikke det var greit for deres del og samlet litt verktøy gikk ut til bilen og demonterte slangen inn på turbo og så at denne gummi tettningen var spist opp av kompressor hjulet og at det manglet biter av det. Løsnet så et rør til og fjernet skruene til kompressor hus og eksos hus og fjernet midt stykket av turbo eller lagerhus som det også kalles. Skrudde av kompressor hjul og satte meg til å søke litt på ebay og fant raskt et tilsvarende ferdig balansert kompressor hjul for 800 kr inkludert frakt og moms til Norge. 27200 kr spart og mindre enn en times arbeid. Et verksted har sin fremgangsmåte og tenker ikke på utsiden av dette, den minste feil med en turbo så er det ny komplett som gjelder uansett om man kan få alle delene inni turboen nesten gratis på ebay men det er jo hverdagen de fleste må forholde seg til.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-25 15:23:40 +0100

Ønsker om et langt og godt liv til Kamerat K også! Bare så det er sagt, turboen på nevnte konebil hadde rundt en cm slakk....fritt sitert en god venn som åpnå en MC-motor for mange år siden: her er det pinadø kreft! Siden dengang har jeg brukt den beskrivelsen på sånt som denne turboen, der delene bokstavelig talt drøste når den ble demontert. Men bilen gikk jo...den hoppa bare oftere og oftere i nødpprogrammet. Ellers er det som Kamerat K sier, man kan få både deler og fiks-ferdige kit til å overhale en turbo med, men ting som går så fort rundt skal man ha en viss respekt for, man bør ha både lang erfaring som mekaniker og være nøyaktig. Heromkring er det en fyr som har hissige japsebiler som hobby, han overhaler turboene selv, men så har han da også tilgang til et verksted der man overhaler jet-turbiner til daglig....det er jobben hans. Et alternativ for oss vanlige dødelige er å sende turboen til et firma som overhaler den i slike tilfeller, men det tar jo litt tid.

Ellers tenker jeg at det er litt som en motor, når en ting er slitt, har det en tendens til å være mer som er slitt. Unntaket er som nevnt over bla dette med reguleringsleamikken, men om jeg ikke tar feil har din turbo det som på fint kalles variabel turbingeometri. Det er altså ikke en sånn derre wastegate som kan sette seg fast. Er det noe gæli innvortes i en turbo av den sorten, er det straks litt mer komplisert. Men den derre vakumsaken er verdt å sjekke. Lykke til en til gang!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-25 20:38:23 +0100

Jeg sier «vrak hele bilen». Lei av biltrøbbel med faenskapet. Denne bilen vil få oss skilt før vi rekker å komme oss ut av kjerka. 😂

Mvh forloveden din👸🏻

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-25 20:50:52 +0100

Takker for mange gode svar her, da har jeg litt å se på, er lærling som lastebilmekaniker så tenker jeg ser på det selv først med det utstyret jeg har liggenes her hjemme og heller sender den på verksted med noen som har vært litt mer borti turboer og feilsøking av det om jeg ikke finner noe 😊 takk igjen for god respons, god sommer ☺️

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-26 08:08:05 +0100

God sommer til deg også, måtte din kjære forstå at selv et totalhavari på det være seg turbo eller sogar hele motoren egentlig ikke er noe problem om bilen er rustfri :-) For en habil mekaniker er det like enkelt som å jobbe med legoklosser, lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-26 08:28:24 +0100

Hei MaddeOlivia roer seg nok når du får fres i turboen igjen, god sommer og ønsker om et langt ekteskap :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger