0

Elbil rekkevidde

spurt 2020-06-19 09:10:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Takk for interessante artikler rundt dette med rekkevidde på elbiler. Er det riktig å forstå det slik at man nå kan stole mer på disse tallene enn det vi kunne gjøre tidligere? En god kollega av meg har første Leaf og han kan fortelle at det er nesten umulig å klare den kjørelengden bilen er oppgitt til. Vi tenker på å bytte to dieselbiler mot en ny og større elbil, da er en av betingelsene at den klarer turen til hytta i Trysil, der har vi cirka 22 mil hver vei. Vil du anslå at biler som Mercedes EQC eller Jaguar IPace klarer det? Mvh Victor.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-22 10:55:59 +0200

Ja - den nye WLTP-målemetoden (som her blitt brukt de siste par årene) er MYE mer realistisk enn den gamle NEDC- metoden.

En stor test som helt nylig ble utført av NAF / Motor viste det tydelig. Se link under: Er får du også svaret på hvor langt EQC og IPace går.

Ikke glem at rekkevidden nesten halveres om vinteren når det er kaldt.

Link: https://www.tv2.no/broom/11506726/

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-22 16:31:53 +0200

Dette koker egentlig ned til et spørsmål om du har mulighet for å innstallere forskriftsmessig lading både HJEMME og på hytta. Har du IKKE det, vil det dels bli minst like dyrt å "fylle" elbilen som dieselbilene du har nå, dels vil du få et problem om du legger lista ved å komme både FREM og TILBAKE til hytta. Og som Benny sier: det skjer mye med teoretisk rekkevidde når kulda seter inn, sist jeg sjekka var IKKE vinteren avskaffet i Trysil og omegn. Det er ingen snarveier her, kostnaden ved å innstallere en forskriftsmessig lader på hver plass utgjør minimum 30.000 kroner, du får mye diesel for dette. Legg til at du IKKE får god pris ganger to om du "bytter inn" to feiende flotte dieselbiler samtidig, forhandleren ser det ofte som om han gjør en "god gjerning" ved å "hjelpe deg" å bli av med disse bilene....underforstått han gir deg en dårlig pris for to-pakningen og ler hele veien til banken når han selger dem igjen.

Jeg tenker også at det er en grunn til at dere har to biler i dag. Om ikke behovet har endret seg dramatisk, ville jeg lett beholdt den beste dieselbilen for bla å kunne kjøre trygt og uten logistikk-problemer til hytta....og eventuelt byttet inn den ANDRE dieselbilen med en passende elbil for jobbkjøring, småkjøring osv i det daglige - det være seg en E-Golf, den nye ID, eller en helt annen elbil - whatever du får et godt tilbud på. For den dieselbilen du beholder - den er neppe gått spesielt langt - vil du minimalisere verditapet pr år jo lenger du beholder den.

En god bil har ikke noe problem med å gjør nytta i både 15 og 20 år om du passer normalt godt på den og gir den jevnlig understellsbehandling.....i praksis vil jeg tippe at du kjører "gratis" til og fra hytta om du beholder den i si 10 år...kontra å nærmest gi bort bil nummer to på lasset ved et "innbytte". Det er så enkelt som at det IKKE er "innbytte"....det er en transaksjon der forhandleren lever av å sørge for at kontrantstrømmen INN i hans kassa-apparat er størst mulig.....da blir det nødvendigvis motsatt for deg. Og dette med elbiler og bruksavgifter....? Det kommer garantert til å gå opp...og et stalltips: sjekk ALLTID hva det faktisk koster å FORSIKRE den bilen du har tenkt å kjøpe. Miljøargumentet? Vel....den som IKKE bidrar til økt forbruk, men tvert om er nøktern og bruker både skoa og bilen sin en stund, er langt bedre for miljøet enn han som gjør det motsatte.

I det store hele: med en dieselbil til hytteturene og en elbil til daglig kan du ta en Ole Brumm og si ja takk, begge deler! Alternativet er en hybrid med si 5 mil elektrisk rekkevidde, det er også litt Ole Brumm, men du slipper å tenke pådette med lading og logistikk. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar