0

Må kjøpe bil ettersom min rover 75 har fått nådestøtet

spurt 2020-06-17 21:28:58 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Året er 2020, MDG herjer sammen med en ukjent borgemester og en smule nevrotisk Raymond. Her sitter jeg med en Rover 75 2005 modell som som med alle andre engelske biler faller fra hverandre etter fylte 10 år. Min har etter en del TLC overlevd frem til nå, men en ekstravagant salting de siste 3 årene for de 4 syklistene fra Grunerløkka har endelig min rover rustet sønder og sammen.

Så nå sitter jeg her og saumfarer Finn.no på leting etter noe som kan være en mellomstasjon eventuelt bil nummer 2 etterhvert. Jeg er av typen, "det der er ikke bilen verdt" men må sakte men sikkert bite i det velkjente sure eple.

Har sett på KIA Optima, men jeg er meget usikker på om jeg burde legge rundt 250 000 i en hybrid nå som det kommer elbiler på rekke og rad. Må og si at både far og svigerfar er like i villrede som meg.

Benny, hjelp, jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe eller ikke kjøpe. er KIA Optima verdt pengene, eller er det å kaste pengene ut vinduet? La oss gi bilen 2 år i min eie. skal jeg bare gå til tesla, legge nyrene på disken og be om en modell 3? audi a3 ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-18 08:50:08 +0100

Hei Dilemmaene står i kø her merker jeg meg men for all del ikke legg begge nyrene på disken ta bare den ene. At Rover 75 er spiker snart er ok det den har jo gjort en hederlig jobb den. Kia Optima er jeg usikker på men hvis du liker den kan jo den være noe for deg. Da elbiler er i stadig utvikling så kan jo en mellomstopp på en ladbar hybrid være løsningen for deg. Om 2 år kan du jo da revurdere, du bør finne en ladbar hybrid som rekker til dag til dag bruk På strøm rekkevidden. Tesla til 250 000 kr blir nok en av de første modellene men blir jo noe du kan vurdere feiende flotte er de iallefall.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-18 13:44:24 +0100

Kjøremønsteret bør være det avgjørende her, kjører du 99 % til og fra butikken inne i byen kan du leve med elbil. Hvis du jevnlig kjører vesentlig lenger enn halve rekkevidden, får du både et logistikk-problem og et økonomisk problem: lading underveis kan kjapt koste mer enn å fylle diesel og bensin. Av samme årsak er mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader alfa og omega, har du ikke det....glem elbil! Og nei...lade med skjøteledning ut vinduet er nada!

Om KIA er tingen, vet du best sjæl, liker du bilen er den helt sikkert verdt det du betaler for den. Men det er bedre biler der ute, hvorfor ikke se i retning av Toyota eller Skoda....for ikke å si VW? Prisforskjellene er egentlig ikke hårreisende, og det å bruke tid til å prøvekjøre er en fornuftig ting om du er opptatt av å ikke kaste penger ut vinduet. En hybrid du kjøper i dag kan du med rimelig grad av sannsynlighet ha lenger enn din kjære Rover, dette med "kun elbiler" er en politisk greie som ikke blir en realitet de første 20 åra.....dertil vil kostnadene ved å bygge ut et tilstrekkelig robust elnett og en fungerende ladestruktur være så høye at selv MDG får vondt i maven. Om du bor i Oslo kan du muligens tro på nissen og tenke at elbil vil sikre deg mot politikernes innfall, men tenk omigjen: Miljøpartiet De Gærne har bestemt at "bilen" skal ut av Oslo....det gjelder også elbiler. Ja, det er noen tusen å spare på bompenger i dag, men vinninga går fort opp i spinninga om du må kjøpe strømmen fra kommersielle ladetilbydere. Ergo sparer du ingen verdens ting.

Tesla? Vil du deg selv så vondt? Servicenettet er vel på høyde med det du hadde for din Rover og knapt nok det, det samme gjelder kvaliteten på bilene. Tesla har ingen verdens ting å tilby som du ikke får bedre hos andre fabrikanter, kjøp heller en VW ID om du skal legge ut mer penger.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger