De aller fleste nyere biler, altså fra 2000 og oppover, ruster som aldri før. Det er så enkelt som at fabrikantene sparer penger på rustbeskyttelse. Nå er jo ikke det skandinaviske markedet det helt store, kanhende man resonnerer som så at man selger flest biler til nasjoner som ikke har nevneverdig vinter, salting og hele gullrekka! Uavhengig av dette, både jeg og flere av mine venner har kjørt sine flunka nye VAG-mobiler direkte til understellsbehandling. Som du sikkert vet, det innebærer at man demonterer alle deksler, rengjør med steam, tørker bilen et døgn før man påfører nytt godstoff på RIKTIG måte osv osv....og ikke minst....hulromsbehandling der man også dobbeltsjekker at drenshull og -plugger gjør det de skal.
At en 2014 Scricco har alvorlig rustdannelse i bakdøra? Forunder meg ikke det spøtt, ei heller ville det forundre meg om du har markant overflaterust både her og der under bilen. Det har seg nemlig sånn at man rustbeskytter bunnplata FØR man monterer hjuloppheng etc.....alt som er montert i ettertid er altså kun "beskyttet" med lakk. Som kjent er IKKE vinteren og saltinga avskaffa i Norge, ergo har det sin naturlige forklaring at bla NAF har konstatert alvorlig rustdannelse på relativt nye biler...også fra VW. Når det er sagt: det gjelder de fleste biler i det norske markedet. Biler fra Asia er på sett og vis et unntak, de understellsbehandles på behørig vis av importøren. Men, det er et stort men: understellsbehandling må følges opp typisk annethvert år med etterbehandling og kontroll....herunder kontroll av netopp sånne ting som dreneringshull. Trenger jeg si mer :-) ?