0

1.5 l bensin motor

spurt 2020-06-13 14:45:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Er det behov for å skifte tennplugger etter 27000 km kjørsel og 4 år som forhandleren hevder? Pris kr 2627 +mva.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-06-13 14:59:45 +0100

updated 2020-06-13 15:01:28 +0100

Hei For å si det sånn er bilen under garanti altså under 5 år gammel må nok service programmet følges, mye rart som kan brukes mot deg i en garanti sak. Jeg personlig ville kjørt sånn ca 100000 km før jeg brydde med om det. Kvaliteten er en helt annen på dagens plugger enn før og var det ikke for at man har bedre følelse med å bytte tror jeg kanskje jeg ville dratt det enda lengre. Norulf vår venn fra øst om Sinsenkrysset ;-) kan kanskje tipse om intervallen du bør følge.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-06-13 20:32:59 +0100

Godt jeg sitter godt, rundt 3000 spenn for fire plugger er absurd....er de laget av gull? Jeg ville nok hatt litt is i magen og sjekka prisen på service inkludert pluggskifte hos et AUTORISERT tredjepartsverksted....sist jeg kjøpte NGK-plugger, kosta de noen tiere pr stykk. Ja, det er mulig at det er en spesiell utforming av pluggene på 1.5 TSI, men hos bildeler.no koster en plugg 249.- spenn til 1.2 TSI, i Sverige rundt det halve. Ja, det er jo litt jobb å skifte plugger, tipper det tar et helt kvarter om mekanikeren må gå til delelageret for å hente pluggene og tar en kopp kaffe på veien! De 3000 er nok inkludert arbeid skal du se....men summa summarum....dette er like hårreisende grådig som literprisen for olje ved Møllers merkeverksteder!

For min del har jeg konsekvent utført servicene for våre to relativt nye VW ved et autorisert tredjepartsverksted, om vi er snille blir prisen rundt halvparten av merkeverkstedet. Siden jeg er en smule pedantisk, får bilene våre oljeskift og filterbytte ved maks 20.000 km, longlife-programmet er etter mitt syn galskap på såvel TDI- som TSI-motorene. Noe kynisk sett, dritten som samler seg opp i olja har kun to veier ut av motoren: via filteret og via tappepluggen. Jeg har også hatt en grundig gjennomgang av serviceprogrammet med min faste verksmester, han har tilgang til dette via sitt datasystem. Du og jeg får jo ikke dette om det smalt....merkeforhandlerne sitter på det som om det skulle være en militær hemmelighet....og det står ikke i instruksjonsboka.

Jeg mener bestemt at jeg tidligere har sett tallet "100.000" i tilknytning til service og plugger, men jeg tipper man har lagt seg på 60.000 eler x antall år på TSI-motorene. Levetiden for en plugg er i stor grad avhengig av legeringen i elektroden, NGK er de beste av de beste....og holder lenge. Om du er interessert i dette med levetid.: https://www.dinside.no/motor/skift-te...

Når det er sagt, Møller har som du nok har merket, endret sine prioriterte verdier: før var det "fornøyde kunder" som var på toppen....nå er det "tjene penger". Dette er ikke nødvendigvis et konfliktområde, men for min del betaler jeg ikke blodpris for verken olje eller for vår del, glødeplugger hhv tennplugger. Jeg er heller ikke villig til å betale en timepris som får en advokat til å rødme, og som du nok vet, NAF og forbrukerrådet har slått fast at en service iht instruks utført av et autorsisert tredjepartsverksted er likeverdig i forhold til bilens garantier. Ja, det er et potensielt problem med "rustgarantien", men noe kynisk sett, den er ikke verdt papiret den er skrevet på likevel. En ny Skoda (eller VW) er så elendig rustbeskyttet at man bør kjøre den direkte til en velrenommert leverandør og få den undstellsbehandlet og sørge for etterbehandling i tråd med leverandørens anbefalinger. Da får du en langt bedre garanti, og du slipper med stor sannsynlighet å bekymre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger