Nissan er sannsynligvis blant dem som understellsbehandler bilene sine når de kommer til Norge, det ser du tar en titt under bilen....da er "alt" mer eller mindre dekket av understellsmasse. På biler som er "rustbeskyttet" fra fabrikk, vil det i store trekk bare være bunnplata som er beskyttet, mens alt som er montert i ettertid langs produksjonslinjen kun er lakkert. Dette er typisk for de fleste biler produsert i Europa, og er ikke i nærheten av å være tilstrekkelig for en norsk vinter.
Hvor godt din Nissan er rustbeskyttet, er jeg noe usikker på, det avhenger av om jeg har rett i at bilen er understellsbehandlet når den kom til Norge, og kvaliteten på dette arbeidet. En telefon til din merkeforhandler bør kunne oppklare det første, hva slags var du får mhp kvaliteten på arbeidet er a complete different matter. Der ville jeg tatt en telefon til et velrenommert firma som driver med understellsbehandling i tillegg - mange i bransjen er ganske så objektive - du skal ikke se bort fra at man anbefaler deg å foreta en komplett etterbehanding når bilen er to år. Dette er forøvrig det som er vanlig for de fleste behandlingsmetoder, med unntak av lanolin og oljebehandling, disse kan bli vasket av i en slik grad at man anbefaler etterbehanlding med hyppigere intervaller.
Et velrenommert understellsbehanldingsfirma vil også vite hvilke rustbehanldingsmidler som kan brukes på din bil uten at det oppstår problemer, og man vil vite å unngå de potensielle problemene som ramses opp i artikkelen.....en artikkel som forøvrig i stor grad fokuserte på Tesla. Din merkeforhandler kan muligens anbefale deg et godt firma, men sjekk referanser i tillegg, her gjelder det at man får det man betaler for: billige aktører skal man unngå, en fagmessig utført behandling innebærer bla at alle deksler under bilen, innerskjermer osv demonteres, grundig rengjøring og tørking før man påfører "godstoff", man sprøyter videre bilens hulrom på RETT MÅTE....og påser at drenshull mv ikke er tette i ettertid. I det hele tatt: utført korrekt er en understellsbehandling den beste investering du overhode kan gjøre for at bilen din skal leve lenge i landet og ikke ruste på rot.
Ja, Nissan gir som de fleste andre importører en "rustgaranti", men dersom du finleser hva som står med liten skrift, innser du raskt at denne garantien ikke er spesielt mye verdt. For min del har jeg gjennom over 40 år konsekvent kjørt mine biler til understellsbehandling når jeg har overtatt dem, også når jeg etter mange år med godt brukte biler kunne flotte meg med å kjøpe ny bil til meg og kona - direkte til understellsbehanlding. Bortsett fra at man får en separat garanti fra leverandøren av jobben, er det så enkelt som at det er bedre å forebygge og unngå rust, enn å legge alle egga i en kurv og tro på en "rustgaranti" fra en importør som faktisk lever av å selge kundene nye biler når de gamle ruster vekk. Jeg vet ikke hvordan Nissan stiller seg mhp rustgarantien ... (more)