Med 14 måneders garanti snakker du antagelig om en bruktbil, der du har 14 måneder igjen av fabrikkgarantien. Det enkleste her er jo å sende en mail til Møller, der du beskriver det aktuelle arbeidet og ber om et konkret svar på hvorvidt dette påvirker garantien. Jeg tenker "nei", men dersom du f.ex borrer høl som forårsaker skader på kortere eller lengre sikt, er det med sikkerhet dårlig karma i forhold til garantien. Og er vi litt djevelens advokat her....vil du kunne risikere at man vrir seg i krampelatter om det bare er den minste mulighet for at en gitt skade kan ha sammenheng med høla du har borra. Sånn er det bare. Men fremgangsmåten innledningsvis vil som et minimum kunne avklare forholdet til det viktigste her: garantien på mekaniske og elektriske komponenter.
A complete different matter er det om du borrer høl i gulvet eller noe annet festlig som kan påvirke rustgarantien.....som du vil se om du sjekker rustgarantien...der er lista med unntak ganske lang. Men siden du snakker Golf....antagelig en Golf 7....rustbeskyttelsen fra fabrikk er (på linje med svært mange andre nyere biler) under pari. Den holder ikke mål for en norsk vinter og norsk salting, jeg vil si det så sterkt som at understellsbehandling hos et firma som virkelig kan dette, er obligatorisk. likeledes jevnlig etterbehandling. Siden du investerer såvidt mye på leik og moro, ser du antagelig for deg å ha bilen en stund....da bør du også investere i understellsbehandling. Likeledes tenker jeg at en montasje av den sorten du beskriver, er såvidt omfattende at du bør vurdere å la f.ex Bilradiospesialisten utføre arbeidet....selvfølgelig gitt at du ikke har fagbrev og lang erfaring selv.
Jeg har benyttet det firmaet som engang het "Bilradiospesialisten" på Forus flere ganger, knallgodt arbeid og så lav timepris at det bokstavelig talt ikke lønner seg å gjøre jobben hjemme i garasjen . For min del kan jeg nok litt om både montasje og elektrikseri, men detted med å gjøre pent arbeid i en bil er en krevende øvelse. Jeg ser jo for meg at du må trekke strøm et sted fra også, det være seg fra en eksistrende sikringskurs eller dirkete fra batteriet. I begge tilfeller er det flere feller man kan gå i, i førstnevnte tilfelle er det av vesentlig betydning å vite hvor du kan stæle strøm uten å komme i konflikt med bilens overvåking av strømtrekk og spenningsnivåer. Før du eventuelt går i gang der hjemme: nevnte firmaer pleier å være velviljen selv om du spør om råd også, der hvor jeg bor er samarbeidet mellom merkeverkstedet og firmaet jeg nevner så godt at merkeverkstedet sender kunder med slike problemer til spesialistfirmaet....de "kan" denne biten bedre!