0

Kan jeg kreve nybilgaranti som gjeldende?

spurt 2020-05-25 09:44:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Skoda superb - 77000 KM automat.

Bilen var på oljeservice ved 50 000 og sist nå på 70 000. nå har bilen gått ytterligere 7000 km og ber om inspeksjon. Ved kontakt møller i denne sammenheng oppgir de at bilen skulle ha fått skiftet olje på girkassen (DSG) ved 60 000. De informerer også at siden dette ikke er blitt gjort bortfaller også garantien på denne girkassen.

Hva er mitt ansvar i dette da jeg har satt inn bilen når den selv har bedt om dette (og da ved mekonomen ved 70 000 da disse var betydelig rimeligere i pris).

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-25 18:42:22 +0100

Her er det Mekomen som fortjener dask på lanken, gitt at du som her kommer med en relativt ny bil og ber om å få utført en sercice iht fabrikkens spesifikasjoner, SKAL man skifte olja på DSG-kassa ved 60.000 km. At verkstedet gjør det man forventer, er en tillitsak, verken mer eller mindre. I disse tider der merkeverkstedene har timepriser som får en advokat til å rødme, og priser på dler og rekvisita som gjør at man undres på om delene er av gull, er vi mange som heller velger et autorisert tredjeparsverksted. Jeg er en av dem, og bank i bordet, min leverandør av verkstedstjenster følger fabrikantens serviceinstruks til punkt og prikke...med et unntak: denne "synfaringa" for å overholde "rustgarantien". Dette er han imidlertid nøye med å informere om.

Det er altså i utgangspunktt Mekonomen som har forsømt seg her. Men, det er et stort men: DSG-olja skal skiftes ved 60.000 km....ikke 50.000. Ja, man burde ha informert deg om dette, men det er tillatt å glemme. Jeg tenker at også merkeverkstedet nok ville forsøkt seg her....tipper man ville tatt det ved NESTE service....altså den servicen som poppa opp ved 77.000 km. Jeg understreker at dette er min gjetning slik jeg kjenner Møllers merkeverksteder....men igjen....jeg har altså blitt litt skremt av prisinivået ved merkeversktedene....det skjedde noe når Møller gikk inn som eier av flere merkeverksteder...det dukka opp gutter med blå dress og nye tanker om max inntjening...

Hvorvidt det er adekvat av Møller å frasi seg garantiansvaret her, er idiskutabelt: jeg tenker jo at en engangsforeteelse, der oljeskift er uteglemt noen få tusen kilometer, ikke bør ha betydning for garantien på en del som normalt sett har en levetid på 300.000 og mer. Nå har du jo ikke mer enn 23.000 km igjen av garantien uansett, og det er lite sannsynlig at girkassa ramler av de første par hundre tusen kilometerne, men jeg vet jo tilfeldigvis at herværende merkeverksted for VW har "glemt" å utføre hele gullrekka på både stor og liten service for godtroende kunder. Sagt i klartekst: man har tatt betalt for oljeskift både her og der, men ikke gjort annet enn å skrive regning. Sånt skjer i de beste familier....det er en av grunnene til at jeg har rutiner for å sjekke vha som faktisk blir utført....uansett hvilket verksted jeg bruker....man kan jo "glemme" eller glemme.

POENGET HER er altså at Møller selv ikke tar dette så stivt! Du følger jo egentlig longlife-programmet, og siden Møller BEVISST har utelatt å føre opp en utfyllende serviceforskrift i bilens instruksjonsbok, må du faktisk gjøre ganske mye for å FINNE UT når f.ex olja på DSG-kassa skal skiftes. Derfor oppfatter jeg det du har møtt, som dårlig kundebehandling At man ikke liker at du velger Mekonomen fremfor merkeverkstedet, er så sin sak, men da burde man heller gå litt i seg sjæl og slutte å prise olja som om den skulle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger