En telefon til en merkeforhandler eller Mittibuski Norge er tingen her. Men generelt er serviceprogrammet for de fleste biler basert på en mindre serice som tas noe hyppigere, og en større service med lengre intervall....typisk 60.000 km. De mindre servicene består ofte i oljeskift og filterbytte på motoren samt en rekke inspeksjonspunkter, mens 60.000 service er identlisk, men tillagt f.ex oljeskift på girkasse, firehjulstrekk (ved biler som har f.ex Haldex...det har IKKE PHev) og så videre. Så er det dette med registerreim / kamkjede da....dette er også noe som må skiftes / eettersees, da snakker vi om lengre intervaller...typisk si 120.000 km for en reg.reim. Spesielt dette siste punktet koster litt, husk å spørre om pris og intervall for dette samtidig....om den bilen du skal kjøpe er kjørt si 100.000 og skiftintervallet ligger 20' frem i tid...har du en kostnad i vente!
Tilsvarene om bilen er kjørt 59.000 og 60.000 service ikke er tatt....viktig å være ops på når du skal kjøpe en bil. Ellers er det gjennomgående slik at merkverkstedene har stive priser for både service og deler, men det er heldigvis IKKE slik at du MÅ ta service på merkeverksted for å oppretthodle garantien. Et AUTORISERT (ALLTID bruke AUTORSIERT verksted!) har vesentlig lavere timerpiser enn merkeverkstedene, og ofte vesentlig lavere påslag for delene. Ikke minst olja er vesentlig billigere på tredjepartsverksteder, som kjent bruker merkeverstedene en kalkyle for olje som er så hinsides at man føler at man betaler for flytende gull.
Et lite forbehold: RUSTGARANTIEN har punker som ikke alle tredjepartsverksteder er så veldig opptatt av å utføre.....men "rustgarantien" har så mange forbehold at den ikke er verdt papiret den er skrevet på likevel.....den kloke kjører sin nye bil eller nesten-nye bruktbil rett på understellsbehandling hos et VELRENOMMMERT firma og gir bilen jevnlig etterbehandling. Da slipper du rustprobelmatikken ...og du slipper krangelen med den norske importøren når rusta uvegerlig kommer....det gjør den som regel på alle nyere biler. Nå blir vel Mittibuski også ettbehandlet hos den norske importøren, men en 2017-modell.....to år på veien...? Jeg ville kjørt den rett til etterbehandling og passet på bilen med jevnlig oppfølging i årene fremover. Lykke til!