0

Audi A4 B6 2001. Reliable

spurt 2020-05-18 10:31:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Lurer på hvor reliable bilen min er. Har en A4 B6 2001 1.6L. Gått 205 000km. Hvor lenge vil bilen leve ca? Har lyst til å ha den så lenge som mulig, har hørt og sett disse modellene har gått 800 000km. Bytter olje hver 15 000km/1 år. Men kjører mye uansett så blir 2 olje skift PR år ca. Har også tenkt å starte å skifte ved 10 000km er det lurere på en gammel bil?

Audi verksted mente reg reim må byttes ved ca 240000km, den ble bytta av forrige eier ved ca 121 0000km. Er dette riktig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-18 10:54:31 +0100

Heisann! Jeg har selv en 2006-modell Audi A4 (1,9 TDI) som nå nærmer seg 320.000 kjørte kilometer. Dren rusler og går den ...

Holder du rusta unna og ellers fikser opp i slitasje-ting som bremser, etc. etter hvert som det melder seg behov for det, så kan denne gå langt - og lengre enn langt. Du kan uansett koste på denne litt og fortsatt ha et svært billig bilhold, sammen lignet med avskriving på en ny / nyere bil.

Når det gjelder oljeskift, så ser jeg liten vits å øke skiftfrekvensen til 10.000 kilometer. Det er neppe det som redder eller stopper denne, så lenge du bytter to ganger i året. Ja, skiftintervallet du har fått oppgitt på registerreima mener jeg er riktig. Vil du være helt på den sikre siden så er det jo bare å få byttet den nå.

Tar du vare på denne bilen og fikser opp de småtteriene som kommer og passer på servicene, så kan du ha denne lenge!

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-18 11:40:18 +0100

Yes, denne bilen varer lenger enn lengst, og såvidt jeg ser vet du å ta vare på den. Ja, motoren kan si takk for seg etter noen hundre tusen, det dreier seg tross alt om en liten benziner, men glem ikke at en motor egentlig bare er en stor legokloss: enkel å skifte, og en byttemotor får du rimelig. Da har du plutselig bil som ruller enda en halv million....gitt to ting: at du fortsatt passer sånn passe på bilen din, og ikke minst: at den en eller annen gang på veien har fått understellsbehandling fra en mann som kan sine ting og jevnlig oppfølging i form av etterbehandling, typisk med 2-3 års intervaller, avhengig av hvor mye og hvor du kjører. Det er så enkelt som at alt annet er enkelt å bytte, men begynner det å ruste, koster det plutselig mye mer enn det smaker. Det er rust som tar livet av en god bil, ikke resten av leamikken! Ellers har jo ikke Bennys TDI rulla stort, både jeg og en f.d kollega kjørte Passatene våre til rundt en halv mille uten nevneverdige problemer. Jeg hadde kjørt Passaten min den dag i dag om den ikke hadde blitt smadra av en trafikal idiot.

Og ja...reg reim skifte er rundt 120, men pass på at strammehjul og det som ellers er anbefalt å skifte, blir skiftet samtidig! Dette har vært kritisk på TDI, og er neppe annerledes på benzinerne. Sier som Benny, ta vare på bilen og kos deg med den i mange år fremover!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-18 20:10:59 +0100

updated 2020-05-18 20:18:54 +0100

Hei Blir nevnt motor og rust men det er mye annet som kan gå galt og det med spørsmålet ditt hvor lenge vil bilen leve? her er svaret det blir opp til deg og hvor mye og lenge du ønsker å holde liv i den. Ryker motoren og du ikke selv er en dyktig garasje mekaniker så er du nok ved veis ende, anbefalingen er å ha den så lenge påkostningene er normale altså skiver, klosser og et og annet hjul lager og kanskje en knekt fjær men begynner kostnadene å skyte i været med fks dyre elektriske feil og kanskje rust reprasjoner tror jeg også man må vurdere å sette en endelig maks grense. Ta hjelp av hver Eu kontroll og planlegg deretter, reprasjoner og kostnader for at den skal holde 2 år til. Tar du den på Eu før du bytter reg reim og så får smørbrøds listen så kan du planlegge om det fks er verd å bytte reim. Husk Eu er for 2 nye år etter de nye reglene så er en grei investering fordi om det mangler noen månder før du må inn lilevel.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-19 08:16:56 +0100

Nja....som Kviasen sier, mye som kan og vil gå i støkker med åra, men summa summurm, alle deler holder som regel "sin tid", kjøremønster og kjørestil er en del av dette: med mye langkjøring og en defensiv kjørestil holder f.ex drivleddene både 500' og 800' om du sjekker og skifter gummibelgene som beskytter dem med jevne mellomrom....typisk når du legger om til vintedekk hhv sommerdekk vinter og vår. I det hele tatt, dette med å følge litt med, enten du gjør det selv eller finner et tredjepartsverksted som gjør godt arbe', siker deg mot store katastrofer. Ja, det koster å være kar, men jeg har mesteparten av mitt bil-liv kjørt biler som har rulla lenger enn langt, jeg har til og med kjøpt biler som er kjørt over 300' med et stort smil og hatt glede av dem i mange år!

Og ja....jeg har alltid vært en ivrig garasjemekaniker, dog ingen super-mekaniker....likevel har jeg gjennomgående holdt utgiftene rundt 10.000 i snitt år om annet, korrigert for inflasjon mv.. Ta vare på bilen og den tar vare på deg! Nei, jeg kunne ikke veldig mye om bil når jeg overtok min første bil, men vi lærer alle underveis. Ellers trampeklapp for oppskriften fra kamerat K, det å se bilens liv i lys av EU-kontrollen er en god strategi: ikke vær redd for å bruke noen tusenlapper for at bilen skal være trafikksikker to år til, men må du bla opp mer enn si to titusenlapper, bør du stikke fingeren i jorda og som et minimum sjekke at det ikke er flere spennende overraskelser i vente! Når det er sagt, det er ikke sånn at alt som kan gå galt nødvendigvis skjer alle. Den største trusselen mot en hvilken som helst bil, er Kong Rust. Men slik jeg forstår det, er ikke bilen din mer enn 14 år gammel. Dersom den er understellsbehandlet og fulgt opp, eventuelt kjørt i et område av landet er veiene IKKE er elver av salt om vinteren, ville jeg ikke bekymret meg veldig. Men igjen...har man en god bil...kjører man den direkte på understellsbehandling og tar vare på den! Ja, det koster deg si et par tusen i året i snitt, men en rustreparasjon....bare det å skifte EN skjerm....koster fort 10.000 spenn. Om det plutselig dukker opp rust i bærende konstruksjoner? Hiv bilen, det du ser er bare toppen av isfjellet! Verre er det ikke...det er nreppe asjonering på biler når den dagen kommer!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger