Om du har sjekka bilen sånn passe grundig før kjøp eller sørget for at andre har sjekket den gjennom f.ex en NAF-kontroll vet du jo hva du har kjøpt. Dersom du ikke har sjekka og satser på at Benny eller noen andre her har krystallkule som kan avsløre det være seg katter i sekken eller begravde hunder, blir du nok skuffet: sist jeg sjekka var ikke verken Broom-redaksjonen eller noen av oss andre som jevnlig forsøker å svare sånn nogenunde fornuftig her, oppført under "spåkoner" i katafontelelogen! Men generelt sett har du rett: Toyota ruster ikke mer enn andre, og det er greie biler å ha med å gjøre, i den forstand at man gjennomgående er opptatt av kvalitet og heller satser på gjennomprøvde, gode løsninger fremfor å finne opp kruttet hvert år. At Toyota også legger stor vekt på å være markedets beste, uten unntak, på service og garanti, er med sikkerhet en medvirkende årsak til at Toyota også ligger helt i toppen i alle unersøkelser som har med "feil" og kundetilfredshet å gjøre. The bottom line er at det har sin pris: den som bruker merkeverksted vil erfare at det er like dyrt å eie en Toyota som f..ex unevnelige biler med en serie ringer i grillen.
Det mekaniske er altså greit nok, som på en Lada Niva, din RAV er ikke spesielt komplisert. Bilen din som knapt nok er for innkjørt å regne, bør etter alle solemerker kunne gi deg mange problemfrie år. Det du ikke sier noe om, er hvor mye rust det er på din bil, og hvorvidt den er underestellsbehandlet med jevnlig etterbehandling. Om den IKKE er det, bør du sette av tid til å finne en velnenommert understellsbehandler i rimelig nærhet og ta en grundig rustkontroll med eventuell sandblåsing og full behandling. Deretter etterkontroll annethvert-tredjehvert år, avhengig av hvor mye du kjører og hvor du kjører. Dette er en god investering, rusta er det som tar rotta på en bil, og jo flere år du kan beholde en bil, jo lavere blir verditapet pr år. Jeg tenker jo at du som meg (engang i tiden) kjører lenger enn langt hvert eneste år, da kan du få ufattelig mange kilometer ut av en bil: langkjøring er gode greier!
Men si at du kjører 70.000 km i året....dersom du bytter bil ofte blir årlig verditap hysterisk høyt. Dersom du kjører bilen din i si 10 år fremover og logger 500.000 km eller mer...da kan du le hele veien til banken! Ellers gir det seg selv at man er nøye med å overholde intervallene for kritisk service, oljeskift og filterbytte samt dette med registerreim/kjede er blant de viktigste tingene å passe på. Dette med merkeverkstedet er bop-bop, for meg har en kombinasjon vist seg å være en god løsning, med en viktig avgrensning: man bruker ALLTID et autorisert verksted! Å være sin egen mekaniker er jolly fine, men å kjøpe "garasjearbeid" fra en tilfeldig aktør er dårlig karma.