0

Turboen starter ikkje

spurt 2020-05-14 12:33:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Har ein Golf 1,9 TD 2008 modell. Enkelte ganger like etter oppstart begynner glødelampa å lyse og turboen virker då ikkje. Å sløkke motoren og starte den igjen har så langt fungert godt. Kan dette fikses, eller må eg sjå meg om etter ein ny (brukt) turbo?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-05-15 10:25:41 +0100

Ja, det er flere mulige feilkilder her, og turboen er langt nede på lista! Ellers vil jeg tilføye at dette med å avlese feikodene koster opp til 800 spenn når det står "merkeverksted" over døra og som Kamerat K sier, rundt en femhundrings ellers....dog kan du finne tredjepartsverksteder som priser dette til mellom 2 og 400 spenn....for eksakt samme jobben :-) Lykke til noch einmal!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-14 19:40:29 +0100

updated 2020-05-14 20:45:19 +0100

Hei Glødelampe etter oppstart og antakelig blinker lampen dette er en felles lampe for stort sett det som har med utslipp og innsprøytning å gjøre. Egr kretsen er det vanligste her men også for lavt diesel trykk feil registrert med en dyse og noen av primær sensorene som turbo trykk, luft måler og veivaksel sensor. Blinker lampen så enten stopper bilen eller så går den i limp modus og da ganske riktig da har du ikke turbo men er ikke feil med den det er motor ecu som setter denne ut av spill for å beskytte motoren. Ville ventet litt med å bestille den turboen, normalt er egr ventil defekt eller går tregt og gir disse symptomene. Du må for all del ta en feilkode av,lesning så fort det går og når du får kodene kan du gjerne legge de ut her så skal jeg tyde de for deg. Koster ca 500 kr på et hvilket som helst verksted å få lest av kodene.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-05-14 16:22:56 +0100

Glødelampa har ingen verdens ting med turboen å gjøre...den forteller deg at glødepluggene trekker strøm og ingen ting annet. Det har mao ingen verdens ting med turboen å gjøre. På hvilket grunnlag mener du at turboen ikke "virker"? Ja, det hender at det er feil på en turbo og at bilen går i nødmodus, og det er ikke uvanlig at dette skjer når du trekker turtall på forholdsvis kald motor. Men det lyser ingen lamper, du registrerer det først og fremst på at bilen mister kraft. Din feiende flotte TD blir plutselig like dau som en benziner!

Å kjøpe "brukt" turbo er dumt, du vet ikke hva du får, og hoggeriene vet å ta seg betalt. Sjekk heller hos bildeler.no, og finn et greit, AUTORISERT tredjepartsverksted som kan gjøre jobben om du ikke er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker. Eventuelt lar du verkstedet bestille turbo og monteringskit for deg. Ofte koster delene omtrent det sammem en bytteturbo er normalt sett ikke noen spesielt dyr affære. Nei, det er ingen heksekunst å skifte en turbo, men du skal vite hva du gjør. Det er en såvidt dyr del at det har alle fordeler å la et verksted gjøre jobben.

Du bør imidlertid spandere et ord med et verksted for å forsikre deg om at det er turboen som er årsaken til problemet her....det er som sagt INGEN lamper som lyser om turboen er ute av form! Normalt sett vil en dyktig mekaniker kunne finne ut av dette si innenfor en time eller to, eventuelt kjappere om du klarer å gi en bedre forklaring enn det du gir over. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger