Du har helt rett i at vi som er så heldige at vi bor ved kysten og fortrinnsvis sør for Trondheim, har milde og fuktige vintre, men du glemmer en vesentlig ting: selv om vi også har nordiske sommere, det er fremdeles LITT varmere om sommeren! Dersom vi snakker seriøse, piggfrie vinterdekk, altså dekk med en gummiblanding som gjør det den ved temperaturer fra si 5 pluss og nedover, ja da blir også dekkene i overkant myke når det blir varmere. Dette påvirker hvordan bilen oppfører seg på veien, enten du liker det eller ikke, og det påvirker hvor mye dekkene slites. Den store jokeren er imidlertd våt vei ved "sommerlige" temperaturer: da får du vesentlig dårligere veigrep, med lengre bremselengde og dekk som slipper til følge. Om du er blant dem som ikke får med deg at dette skjer, og ikke kjører mer defensivt og reduserer hastigheten, sitter du igjen med null sikkerhetsmarginer og betydelig økt risiko - igjen - enten du liker det eller ikke.
Når det er sagt, der hvor jeg bor er det ofte varmere på julaften enn i juli. Det er også sånn at billige sommerdekk, det være seg Kina-ræl eller f.ex Barum, er dårligere enn premium vinterdekk på såvel våte som tørre sommerveier. Men det endrer ikke på det faktum at mine premium vinterdekk, som jeg ofte kjører "ut" de siste millimeterne på sommeren, er vesentlig dårligere enn mine like premium sommerdekk (fra samme produsent, jeg liker Nokian). Jeg må altså tilpasse både kjørestil og hastighet etter de dekka jeg til enhver tid kjører på. Å kjøre på vinterdekk om sommeren er likevel ikke noe jeg gjør i tide og utide, men jeg har for vane å kjøpe nye vinterdekk når mønsterdybden ligger rundt 4 mm....om jeg kun kjører rundt dørene her hjemme i Norge, har det hendt at jeg kjører ut de siste millometerne på våren og forsommeren. Det å ha best mulig vinterdekk med god mønsterdybde er en god livsforsikring....derfor....
Å bruke piggfrie, premium vinterdekk som "helsårdekk" er imidlertid a complete different matter. Det er reinpsikka idioti spør du meg: gode piggfrie har så myk gummiblanding at de forsvinner på null komma null om du kjører dem gjennom sommeren ....det hender jo at det blir noen varmeggrader i august f.ex....og som du nok vet....du kjører IKKE i motorveihastigheter med vinterdekk på sommerføre....da kan du formelig SE at de slites! Ja, det finnes hyperintelligente mennesker der ute som kjører på noe de kaller "helårsdekk", som oftest er det rimelige vinterdekk som er laget for kontinentale vintere, altså relativt høye temperaturer og lite egentlig "vinter". Noen kjøper også rimeligere, piggfrie vinterdekk og innbiller seg at det er god sort som "helårsdekk". Realiteten er at slike dekk er dårlige året rundt. Det finnes ikke noe Kinderegg som fungerer både sommer og vinter, sånn er det bare. At du mener noe annet, er greit nok ,det er tillatt å ha en mening, men for din egen del: vær oppmerksom på begrensningene ... (more)