Uten å gå inn i en lang polemikk, jeg ville styrt unna Transit i den rimelige prisklassen. Transporter er i store trekk greie biler, men du må betale litt for modellene med 4WD. Se gjerne også etter en bil med 2.5 liters motoren, det er en vesentlig bedre motor enn 2.0 TDI i en såpass tung bil. Som alltid ellers, bedre å legge litt ekstra i en bil i god stand osv som man kan ha en stund uten store katastrofer, enn å "spare" på tusenlappene og sitte igjen med regninger på flerfoldige titusener etterpå! Ellers er ikke kjørelengden det store problemet her, jeg ville vært mindre engstelig for å kjøpe en bil med si 2-300.000 kjørte kilometer enn en med påfallende kort kjørelengde. Rett og slett fordi en bil som er mye kjørt ofte er langkjørt og passet godt på, mens en som er kjørt lite stort sett aldri har vært varm....dessuten....vær klar over at det tar mindre enn 2 minutter å endre tallene i speedometeret....grundig sjekk av historikk....aldri, aldri, aldri kjøpe en bil med altfor mange eiere....dette gjelder spesielt med varebiler! Grundig sjekk er obligatorisk, stol aldri på en selger om du ikke kjenner vedkommende svært godt fra før!
Ellers er fremkommelighet og bruksegenskaper påTransporter på øverste hylle, Transit når ikke Transporter til anklene engang. Jeg har kjørt noen varianter over temaet som tjenestebil opp gjennom årene, i dyp snø og på vanlig vei er fremkommeligheten bedre enn en typisk japse-SUV. Til forskjell fra nevnte SUV har også Transporter gjennomgående god ESP / antispinn, men vær bevisst om du kjører deg fast og skal vippe deg opp: du får IKKE slått antispinn helt av! Noen biler har også sperre....det er kjekt å ha! Dette gjelder forøvrig flere biler....kjenner du bilen, vil du sjelden kjøre deg fast med en Transporter med 4WD. Ha ellers i bakhodet at en varebil som dette er relativt tung, det preger vedlikehodsbudsjettet av alt under bilen, dessuten er det relativt dyre dekk....og gode dekk er ekstremt viktig på tyngre biler, spesielt på vinterføre!
Legg til at en TDI foretrekker oljeskift hver 15.000 km, maks 20.000....drit i eventuelt "lonflife" program....det holder ikke mål om du skal ha et problemfritt bilhold! Dette med tannreim skal du også passe på, likeledes haldex-olja....og UNDERSTELLSBEHANDLING må en slik bil også ha! Passer du på dette....vær snill med bilen....får du en trofast og fantasisk god bil! Lykke til!