Om ikke du er snytt, så er du iallefall bondefanget av det særnorske begrepet "årsmodell" og bilbransjens (og forsikringsbransjens) tricksing og miksing. Du kjøper en bil som visserlig er solgt som en 2018-modell, teknisk sett er den identisk med de bilene produsenten leverer i 2018, den kan sogar være kjøpt og førstegangsregistrert i 2018.. Men i det øyeblikk du selger den eller for den sakens skyld, bilen skal takseres etter en totalskade, ja da kan den plutselig bli både et og to, sogar re-fire år eldre! Forstå det den som kan....det merkelige er at bransjen alltid maniplerer bilens "faktiske årsmodell" på en måte som er ugunstig for deg!
Her går Toyota-forhandleren til og med mot det som normalt sett er etablert praksis: normalt sett er biler som blir levert etter 1.7 betegnet som neste års modell, og blir solgt som 2018-modeller til og med 31.6 året etter. Du har altså pr "vanlig" definisjon en "faktisk 2018-modell". Det toyota-forhandleren gjør, er en kvasi-vurdering der bilen din blir et år eldre i det øyeblikk du står med lua i handa og vil bytte den inn, og gir deg øyensynlig heller ikke noen uttelling fordi det faktisk er en b*l som er teknisk sett identisk med den bilen som ble solgt som 2018-modell i Norge. Derved taper du flere titusenlapper i det øyeblikk han slår opp i "Rødboka" og gir deg "korrekt" pris. Det er bare en ting å si, som ikke kan gjentas for ofte: blir du utsatt for slike ting, be forhandleren å ryke og reise og behold den bilen du har...eventuelt kjøp bil et annet sted....eller selg bilen din privat. Om man blir utsatt for dette av en takstmann etter at bilen er kondemnert, er det litt verre...da kan du ikke uten videre velge en objektiv instans...men du kan kontakte NAF og engasjere advokat.
I ditt tilfelle er det litt verre, gjort er gjort og spist er spist. Den sikreste måten å unngå slikt på, er selvfølgelig å beholde bilen lenger, gjerne lengst mulig, da sparer man raskt en liten formue på å redusere "overgangskostnaden" ved innbytte. Ellers kan vi jo håpe at norske bilkunder blir lei av dette, og at vi på sikt får et ryddigere system, der vi i Norge (som i Europa forøvrig) forholder oss til det tyskerne kaller "baureihe" og "erstzulassung", altså hvilken "byggeserie" bilen kommer fra, som jo langt på vei er en teknisk fastsettelse av "årsmodell", og når bilen er førstegangsregistert. Det er atskillig mer ryddig enn det særnorske begrepet "årsmodell" som svinger ettersom de på den andre siden av bordet måtte ønske det for å lure oss trill rundt!