0

Hva må man passe på

spurt 2020-04-11 21:56:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei du store orakel!

Jeg har kjørt bil siden 1986, så det har også etter hvert blitt en del forskjellige biler i årene som har gått. EN ting jeg alltid har hatt som regel når jeg skulle kjøpe ny bil , var at det IKKE skulle være fransk bil og det skulle IKKE være diesel. Fordommer til dels, men sånn var det altså. NÅ har jeg jammen gått på en smell og kjøpt en Citroen C5, 2.0 liter, Diesel, 2009 modell. Navi, skinnpakke og masse utstyr. Det var LITT impuls og LITT tilfeldig, men bilen var kjempelekker. Jeg har som du skjønner ingen erfaring hverken med bilmerket eller med diesel, så nå til spørsmålet: - Hva bør man tenke på vedrørende vedlikeholdet på denne modellen? Og hva er dens svakheter.
Er kjempespent på svar....

Mvh. Cato Larsen '67 modell.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-04-12 08:25:51 +0100

Hei Cato Du har gjort et godt valg, fordommer kan du legge på hyllen de er ikke relevant lenger de lager helt normale biler nå. Motoren Psa HDI 2,0 (antall hk sier du ikke noe om) er trolig verdens beste diesel motor (Norulf har sikkert noe å innvende her) og bilen ellers er minst på høyde med konkurentene fra den tiden. Rust tror jeg de har god kontroll på og mener de ruster mindre enn gjennomsnittet. Ellers er det vanlig vedlikehold som gjelder med oljeskift og filtere og det er om å gjøre å ikke overskride intervallene på dette. Bruk anbefalt olje og helst Castrol Magnatec 5W-30 og ellers deler av god kvalitet. Noen kan svette litt olje i slange til turbo og til intercooler og videre inn til motor innsug men da har de gått langt og det dreier seg stort sett om etterstramming av slange klemmer. Reg reim har 200000km intervall eller 10 år så er jo tiden nå ang år så sjekk om dette er gjort eller gjør det ihvertfall når det kommer opp. Utsyrsnivået er jo hyggelig og skinnseter gir jo litt luksus følelse samt at som du sier utseendet er jo riktig fjongt og god komfort har jo alltid Citroen vært kjent for.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Dette er 2 literen med 136 hester i :)

Catola gravatarbildeCatola ( 2020-04-12 17:19:02 +0100 )rediger
0

besvart 2020-04-12 17:28:13 +0100

Neida, selv om VAG TDI har sine fordeler, er PSA sine motorer absolutt et godt alternativ. Noe enklere, ikke fullt så mye anvendbar kraft, men de går og går og går og går år ut og år inn! Å kjøpe det være seg Citroen eller Peugeot er noe av det smartere man kan gjøre om man vil konvertere og bli en sann frankofil. Jeg merker meg ellers med glede at du får hele gullrekka med gode råd over, det eneste jeg kan tilføye er at understellsbehandling snarest mulig er en fornuftig investering om du ser for deg å beholde bilen en stund. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Hva anbefales av understellsbehandling da? Tectyl eller oljebehandling?

Catola gravatarbildeCatola ( 2020-04-12 19:46:52 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger