Det er flere jokere i kortstokken her: også tyske fabrikanter baserer bilproduksjonen på underlerverandøer. Noen av disse ligger helt skkert i Kina. Der jobber man nå på høygir for å ta igjen prodksjonstapet som fulgte av nedsteningen tidligere, men selv verdens største industrinasjon har problemer med å håndtere en bibelsk pandemi. Når vi nå vet at flere EU-land står i en kritisk situasjon der antall smittede dobles hver tredje dag, skal du ikke se bort fra at det kan komme litt sand i maskineriet, også hos Mercedes. Om Tyskland velger å stenge totalt ned som Kina, er ikke godt å si, men som en italiensk smittevernlege uttrykker det: dette er ikke et tv-spill, det er ikke en sci-fi film. Det er virkeligheten, det er en krig her og nå. Konsekvensene av fri smitte i tett befolkede nasjoner nedover kontinentet, vil være uoverskuelige. Derved er det overveiende sannsynlig at også Tyskland må gå i total lock-down. Men det er lov å håpe.
Mhp tidligere utsettelser kan det skyldes flere ting, et kjent problem er råstoff-tilgang til batteriproduksjon. Som vi har sett hos Tesla, det er heller ikke uproblematisk å få i gang produksjonen av bler som i realiteten representerer ny og uprøvet teknologi. Veien må ofte bli til mens man går, også for Mercedes. Du får nok bilen din til slutt skal du se, men vær forberedt på at det kan ta litt lenger tid enn du hadde forventet! Lykke til!