Hvor mange prosent som gjenvinnes, avhenger i aller høyeste grad av hvor mye tap du har i hele verdikjeden: luftmotstand, rullemotstand, varmetap i bilens elektronikk, ledningsnett, batteri. De to første avhenger av bilens hastighet, i tillegg har dekk, lufttrykk og veiens overflate stor betydning. Mhp varmetapet vil det øke med stigende strømstyrke. Legg til at batteriets temperatur er av stor betydning for batteriets strømtrekk, altså evne til å oppta strøm. Legg til at ingen av disse størrelsene er lineære....det er mao ingen enkel formel som gir deg et svar med to streker under. Det eneste som er sikkert, er at energitapet fra oppturen til nedturen er betydelig....om du putter fingeren opp i lufta og tenker på et tall, snakker vi om minimum 25 %....og da skal det være optimale forhold. Legg til regn eller snø...vips...så snakker du raskt om si 10 % høyere tap. Om du vil forsøke å regne på dette, kan du finne frem fysikkboka fra første klasse på gymnaset og regne på kreftene som virker på en kloss som du trekker opp hhv ned et skråplan...du vil bli overrasket over hvor mye kraft som skal til begge veier. Da snakker vi bare om "rullemotstand".....med elbilen har du en hel gullrekke av tap.
Mhp lading - som du også spør om - er typisk varmetap i bilens kraftelektronikk minimum 6 %., kfr forøvrig varmetapet nevnt over. Denne strømmen må du selvfølgelig betale for, enten du liker det eller ikke...de som selger deg strømmen, gir ingenting ved dørene, både tidsmålingen og kilowatt-målingen skjer på "businessiden" av ladekabelen - på "pumpa" om du vil. Å gi deg 6 % eller mer i rabatt for et varmetap som pr definisjon skjer i din ende av kabelen? Totalt uaktuelt...det blir som om du skulle få rabatt for bensindamp som går tapt når du fyller bensin på bilen din!
Lade en elbil vha sleping? Glem det...en elbil har IKKE manuell girkasse....den har en kraftoverføring som med sikkerhet går til Jesus om du prøver å slepe den med giret aktivert på den måten du antyder...altså i inngrep med bilens regnereringsystemer.