1.9 TDI var nærmest bombesikker, og min subjektive oppfatning er at 2.0 TDI ikke er vesentlig dårligere. Noe dilldall har det vært, men når den aktuelle bilen er sånn omtrent innkjørt uten de store katastrofene, ville jeg ikke vært redd for å kjøpe den. Ellers er det to ting som er viktig om en TDI skal leve lenge i landet: oljeskift ved si 15.000 km...maks 20.000...du forstår hvorfor longlife er noe tull om du ser på en sprengskisse av motoren...og aldri oljeskift uten filterbytte! Det er også viktig å overholde skiftintervallene på registerreim, samt skifte strammehjul...dette er omtrent som tidligere modeller. For 2006 mener jeg skiftintervallet er 120.000 km....det bør du dobbeltsjekke.
Dette med rust er et kapitell for seg, det er egentlig ikke bilens skyld, men som alle andre, VW har også ansatt gutter med blå dress. Siden verden utenfor Norge stort sett har mildere vintre, gambler man på det jeg vil kalle horribelt dårlig rustbeskyttelse av understellet. Dette har bare blitt verre og verre fra 2000 og oppover. Ja, bunnplata blir forsåvidt fremdeles behandlet, men for dårlig. Dessuten: alt som monteres på bunnplata etter denne mer eller mindre "gode" rustbeskyttelsen, er kun lakkert. Det holder ikke mål i Norge, og siden rust bokstavelig talt smitter fra f.ex et rustent hjuloppheng, snakker vi om en tikkende bombe. Om den bilen du tenker å kjøpe skulle være grei mhp rust....avhenger av flere faktorer....kjør bånn gass til en understellsbehandler når du eventuelt har overtatt bilen og spander jevnlig etterbehandling, typisk annet til tredjehvert år. Jeg har kjørt våre nye VW direkte til understellsbehandling.....bedre å holde rusta unna enn å betale dyrt for en "rustgaranti" som forutsetter å kjøpe service ved merkeverkstedet!
Ellers er altså bilen din knapt innkjørt. I min husholdning har vi kjørt VW en stund, typisk kan man kjøre både 4 og 500' uten problemer om bilen er en godt vedlikeholdt bruktbil eller ny når man overtar den. Men det er ingen snarveier: unngå "longlife" service og pass på rusta! Jeg har også en annen "leverregel": aldri turtall høyere enn si 2000 o/m på kald motor...olja SKAL være gjennomvarm før du drar på og trekker turallet oppover! Om merkeverkstedet fremstår som for dyrt, bruk litt tid og finn et autorisert tredjepartsverksted som kan sine ting....om du da ikke bor sånn til at veien til Sverige ikke er uoverkommelig.