0

Sykt oljeforbruk

spurt 2020-02-25 06:05:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! 208 2012 modell nett runda 100000 km. Ekstremt høyt oljeforbruk. Prøvd mobil olje castrol olje og valvoline. Og nå tuller eg ikkje men ca 15 liter er forsvunnet siden jeg kjøpte den på 82 tusen km. Har brukt w5-40 nå har jeg kjørt på ca 2 liter 10-40 valvoline Max Life. Virker så den bruker enå mer med tykkere olje. Eksosen virker også til og ha rett farge. Litt hvit etter eg gjekk opp til 10-40 olja. Var inne på OBOS med den di kunne ikkje finne noe synlige feil og eventuelt måtte di inn i motor anbefalte overhale den. Er jo en dyr kostnad og kan ikkje merke noe feil med ytelsen av motoren noe eg rekner med eg ville vist toppen holdt på og ryke. Nå har jeg Superforsikring gjennom så skal dekke motor men ingen aning om det vil dekke høyt oljeforbruk. Har du noen gode tips eg kan prøve ? Er det verdt overhale en motor på en bil så er verdt 40 høvdinger ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-25 14:05:26 +0100

Du beskriver et oljeforbruk i overkant av en liter pr 1000 km. Som du sikkert vet, bilfabrikantene opererer ofte med en grense for 0.5 liter pr 1000 km, men jeg har sett instruksjonsbøker der inntil 1 liter er oppgitt som "normalt". På mine biler har jeg me et unntak aldri opplevd å komme over halvliteren innenfor et oljeskiftintervall. Det ene unntaket var en bil der tetningsringene på ventilene måtte skiftes etter kun 200.000 km, slikt skjer. Jeg har også hatt biler med tildels betydelig oljelekkasje...ala automatisk understellsbehandling...men aldri kommet i nærheten av denne "grensa" på 0.5 liter på 1000 km. Dette var før "forurensning" var noe som opptok biltilsynet, det eneste tiltaket fra min side var å kjøre på billigst mulig olje de neste 300.000 km.

Om det er en såvidt enkel feil på din bil, finner du imlldertid ikke ut av uten at et verksted som kan sine ting, gjør en grundig undersøkelse. Jeg ville nok spandert en telefonrunde til flere verksteder, gjerne også sjekket på nett, mhp kjente feil med motoren i din bil. Det kan som nevnt være enkelt, og det kan være en mer alvorlig feil der en byttemotor vil være det beste alternativet. Om dette har noen hensikt, avhenger av hvor mye en byttemotor koster, og ikke minst...hvilken tilstand resten av bilen er i....det avgjørende her vil være eventuell rust....også PPeugeot ruster. Uavhengig av dette, Sverige er et stikkord her...både byttemotoren og selve jobben vil generelt være vesentlig billigere når du kommer over grensa. Du nevner ellers at bilen er verdt rundt de 40, da ville jeg nok satt et "tak" på rundt 20.000 her....om resten av bilen er så bra at den holder si 2 EU-kontroller til, har du billig bil i inntil 6 år fremover....mer komplisert trenger du ikke gjør regnestykket.

"Superforsikring" på en 12 år gammel bil med en antatt verdi på 40' ? Håper du har full bonus, ellers vil du meget raskt betale bilen mange ganger! All den tid bilen din knapt nok er innkjørt, ville jeg likevel spurt selskapet om det var noen dekning her....men jeg tviler. Forsikingsbransjen gir ikke noe ved dørene. Forøvrig ville jeg sjekka vilkårene FØR jeg ringte...har sett forsikringsavtaler der dekningen kun omfatter "havari"....der er du jo ikke helt ennå.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger