0

Kan Turbo være ødelagt som følge av lavt oljetrykk pga oljelekkasje

spurt 2020-02-20 07:48:55 +0100

Hei, Jeg hadde min Volvo V70 D2, 2012-modell til service. Etter service kjørte jeg hjem og bilen stod i ro til dagen etter. Da jeg skulle starte opp fikk jeg melding om lavt oljetrykk. Stoppet motoren og fikk Falck til å hente bilen og frakte til verksted. Verksted konstaterte at oljefilteret ikke hadde blitt satt ordentlig på og blitt skadet. Motoren var helt tom for olje. De satte inn nytt oljefilter og ordnet opp med olje.

Før denne servicen har det aldri vært noen varsler fra motor. Etter service får jeg mange meldinger om redusert motorytelse og feil på eksosgjennvinningssystem. Passerte ikke EU-kontroll.

Nå kan det vise seg at det er feil på turbo og at den må byttes. Verksted mener det ikke er sammenheng mellom at all olje rant ut etter feilmontering av oljefilter.

Hva mener du? Og har du noen gode råd?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-02-20 11:07:42 +0100

updated 2020-02-20 19:55:29 +0100

Hei Joda det er en absolutt sammenheng, turbo spinner rundt med 70000 rpm og tåler absolutt ikke å kjøres uten oljetrykk, hvis verksted sier at dette ikke noen sammenheng så er jeg ikke sikker på hvilket verksted du har vært på. Alle verksteder har tabbeforsikringer mot sånt hvis det fks er Mekonomen eller Meca og eller merkeverksted og du ikke får gehør så kontakt de sentralt. Her er det bare å stå på sin sak den er meget god i din favør.

Må rette litt her , hvis du og mekanikeren snakker forbi hverandre så har han rett i at Egr ikke har noe med turbo å gjøre hvis bilen går bra ellers og ved spesielle belastninger går i limp modus og spytter ut feilkode på Egr da er det noe mekanisk feil inne i egr ventilen eller i motoren som sitter på toppen av den som åpner og stenger den som det er feil med. En feil kode som skal føre til limp modus er: Egr valve not fully closed hvis da den ikke gikk i limp ville eksos med høyt trykk og temperatur komme inn i innsuget på motoren og det er ikke bra. Egr ventil skal stort sett bare være åpen på tomgang og stenge helt ved ca 1000 rpm.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Mange takk. Jeg får prøve å ta det opp med dem igjen. Jeg er fullstendig legmann på området så er nok en del jeg ikke kan. Forstår jeg det da riktig at EGR ventil ikke kan skades av høy motortemp som følge av oljemangel? Det er nå byttet VNT regulator og Aktuator uten at situasjon bedret seg.

Frank123 gravatarbildeFrank123 ( 2020-02-21 08:19:19 +0100 )rediger
0

besvart 2020-02-21 17:45:11 +0100

Hei Vnt regulator er en moderne metode å regulere turbo trykket på, enten elektro mekansisk eller ved hjelp av vacum(luft undertrykk), dette har ikke sammenheng med Egr som bare sirkulerer eksos tilbake i motoren igjen og er ikke smurt av motoroljen. Egr ventil er koblet til eksos manifolden og går så til en kjøler og deretter videre til innsugs manifolden, hvis for eksempel deler av stempler eller ventiler flyr av ville de blitt stoppet av Egr kjøler. Egr kjøler bruker bilens kjølesystem for å holde avgass temp nede. Stempler og ventiler har ikke skade for da ville ikke motor vært normal i perioder men snarere hørt ut som å rasle med en pose bestikk eller verre og vært helt ukjørbar med hele nabolaget røyklagt. Feil koder må avleses for å finne ut dette. Hvis du får feilkodene fra verkstedet og poster de her så kan jeg tolke de for deg.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for svar. Verkstedet har lest ut feilkoder, er Volvo-verksted/forhandler i Sverige. Jeg har imidlertid ikke fått dem. Skal spørre om å få dem.

Frank123 gravatarbildeFrank123 ( 2020-02-22 13:28:59 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger