0

Selgeren har fortsatt ikke levert servicehefte

spurt 2020-01-19 19:47:33 +0100

updated 2020-01-22 19:43:19 +0100

Hei Benny, Kjøpte en Vito 108CDI (w638) fra 2002 i august. Den hadde bare gått 68.000 km, har vært brukt som handikapbil. Selgeren annonserte med at service hefte var med, men ved befaring påsto han at den ligger i et flyttelass et sted. Jeg prøvekjørte bilen, og var fornøyd og kjøpte den. Siden august har jeg kjørt mye i Oslo, og vært på tre langturer, opp til Finnmark, og nå sist kjørte vi 5000 km på fem dager. Bilen har ikke hatt noen problemer så langt. Men selgeren har sluttet å svare på mine henvendelser om serviceheftet. Er det da brudd på avtalen? Mister jeg mye i verdi hvis jeg bestemmer meg for å selge bilen? Og hvordan går man fram får å få et nytt hefte? Jeg leste nettopp ditt svar på et lignende problem her: https://www.tv2.no/a/4157584 Men nå lurer jeg på om jeg kan kreve reduksjon i pris, kanskje like mye som det vil koste å få en skikkelig tilstandsrapport av bilen? Med vennlig hilsen Ivan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-19 23:59:58 +0100

Bilen er knapt innkjørt, og når den har vært brukt som handicapbil, er det overveiende sannsynlig at det er en "norsk" bil, altså en bil som er solgt som ny i Norge. Rett nok er kjørelengden påfallende lav, men handicap-biler er ikke blant de som kjører mest. I første omgang ville jeg kontaktet en Mercedes-forhandler for å få utskrift av bilens historikk hos Mercedes. Om histroikken her er grei, har du langt på vei løst problemet, og vil du ha et servicehefte for fremtidige servicer, er merkeforhandleren rette sted å spørre etter dette.

Uavhengig av om du får en fornuftig histroikk ut av dette ville jeg helt klart kontaktet selger, gjerne pr telefon, og bedt om en forklaring på hvor serviceheftet blir av, i tillegg ville jeg spurt hvor servicene var utført. Mange utfører service og vedlikehold samme sted, og er det et autorisert verksted, er det ikke umulig at man har et datasystem som kan gi deg utskrift av det som er utført opp gjennom årene. Noen vil også med glede stemple et eventuelt nytt servicehefte for deg, altså rekonstruere det serviceheftet som muligens er rota vekk. Om det er avtalebrudd? Tja...om du kan dokumentere det. Probemet her er at det fort koster mer enn du kan vinne å reise en tvistesak knyttet til et servicehefte på en bil som er nesten 20 år gammel. Du betalte neppe spesielt mye for bilen, og om du beholder den i si 5 år: hva betyr det for neste kjøper? Spørsmålet er mao hvor stort tap er du påført av serviceheftet som mangler på en så gammel bil.

Om du mot formodning ikke får ut en form for historikk med fremgangsmåten over, finner du mer om dine rettigheter og alternative fremgangsmåter HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-01-22 19:39:36 +0100

Takk Norulf! Kontakte merkeforhandler er et godt tips. Det skal jeg gjøre. Skal også forsøke å spore opp verkstedet hvor service bel utført, hvis selger ikke finner heftet. Jeg vil neppe gå til noe sak pga dette, er mer interressert i å holde bilen i god stand, slik at jeg kan ha den så lenge som mulig. Og service hefte kunne da vise til tidligere problemer og ting jeg må passe på.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger