0

El-bil eller dieselbil som pendlerbil?

spurt 2020-01-14 08:28:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny! Skal nå om ikke så altfor lenge begynne i en ny jobb som involverer en god del pendling. Ut ifra det mine kommende kolleger forteller, så kommer jeg til å kjøre mellom 25-30.000 i året. Mitt spørsmål: Hva slags type bil er det som egner seg til dette? Evt Lease? Kjøpe? Hva er mest gunstig med tanke på verditap. Videresalg igjen er også en viktig faktor her. Har også et budsjett her som jeg ikke ønsker å overstige, da rundt 400-500.000. Håper å få høre fra deg.

Mvh Marius

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-01-14 13:23:23 +0100

Slik du beskriver ditt transportbehov, fremstår det som om du har variabelt arbeidsted og daglig pendling som gir deg en gjennomsnittsdistanse på 130 km pr dag. De fleste kjører også litt privat, derved bør du ta høyde for minimum 40.000 km i året. Dette utelukker leasing, de som driver med leasing driver ikke med humanitært arbeid. Jeg har selv hatt et tilsvarende kjøremønster, rett nok med noe lenger kjørelengde, men en sikker oppskrift for å holde verditap og løpende kostnader nede, er å ta godt vare på bilen og eie den lengst mulig, et fornuftig skjæringspunkt for en konvensjonell bil ligger rundt 4-500.000 km. Nei, "reparasjonsdumpa" kommer ikke ved 100.000 kjørte kilometer. Et kjøremønster med mye langkjøring medfører at bilen slites mindre. Selvsagt gitt at man har en fornuftig kjørestil...det har faktisk de fleste langpendlere. Et annet "må" krav for at bilen skal være problemfri så lenge, er selvfølgelig også understellsbehandling: når man kjøper bilen, er det rett på understellsbehandling...om den så er sprell ny......og jevnlig oppfølging!

Om du også kjøper en si to år gammel bruktbil, er en stor del av verditapet tatt. Dette gjelder generelt, ikke minst for elbiler. Problemet med en elbil er at du har såvidt lang daglig kjørelengde at du får et logistikkproblem: bilen må lades mange timer pr dag, og du kan risikere å ha så lang daglig kjørelengde at rekkevidden blir i minste laget, iallefall for de rimeligste elbilene. Dette med vinter og kulde spiller også inn: du vil ikke måtte kjøre uten varme med ditt kjøremønster. Som et minimum må du ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og du bør bo i et område av landet der det finnes god med lademuligheter der du ferdes.

Et moment som kan tale for elbil, er om du ferdes mye ut og inn av bomringer osv.. Elbiler har ennå en viss fordel mhp bompenger. Er det lite bompenger å spare, forsvinner en av de viktigste grunnene til å velge elbil. Det mange overser, er at mange forsikringselskaper tar seg godt betalt for å forsikre elbiler. Med din årlige kjørelengde....sjekk forsikringsprisen for du velger bil! En elbil kan fort koste like mye å forsikre som en Golf GTI med "ungdomspremie"!

Om du kan krysse av for et par av grunnene over og bør velge en konvensjonell bil fremfor elbil, kommer du ikke utenom diesel om du bor utenfor Oslo-gryta. Diesel er kongen på langkjøring, både mhp komfort og økonomi. Velger du en diesel-hybrid fra Mercedes, har du en sikker vinner som bringer deg til og fra jobb i år etter år. Ellers er en konvensjonell diesel også svært økonomisk på langkjøring, velger du en bil som har registerkjede fremfor registerreim, er det egentlig svært lite å bekymre seg om utover oljeskfit / fitlerbytte. Fra VAG har du flere alternativer i det prisleiet du nevner, du får mye bil for pengene både brukt og nytt. Skoda Octavia er en sikker vinner, fås både med diesel og bensinmotorer, med og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger