Forester har best firehjulstrekk og grei plass til bikkjene. Det som kan være et minus med Subaru, er dels automatkassene....dels motorene, spesielt dieselmotorene. Om Subaru diesel er aktuelt, sjekk på et Subaru-forum hvilke årsmodeller dette gjelder. Svært god fremkommelighet, god komfort, men tildels dyre deler og høyt forbruk, spesielt på bensinmodellene.
Mhp Yeti snakker vi om biler med Haldex 4, det innebærer firehjulstrekk ved behov. Fungerer greit nok om du ikke må frem under spesielt tøffe forhold, ikke minst fordi bilen har korte overheng og god bakkeklaring. Praktisk, god plass til bikkjene, utseende som blir fint når man bare har sett på bilen noen ganger. Pålitelig, grei bil. Du får bilen med både bensin og dieselmotor, 1.9 TDI er et aktuelt alternativ. Med manuell kasse er bilen problemfri, DSG kan gi problemer, bla med et svinghjul. Vær ops, sjekk historikk......med TDI er oljeskift/filterbytte og registerreim viktig. Likeledes skal intervallene for oljeskift på DSG-kassa hhv haldex være overholdt!
For Octavia er det langt på vei samme teknikken, en grei og pålitelig bil, men det er et generasjonskifte i 2013. Den nye generasjonen er en vesentlig bedre bil - på alle måter. Også her et rikt utvalg i bensin og dieselmotorer, de samme tinga å passe på som for Yeti. Med siste generasjon Octavia får du også Haldex 5, dette er en forbedring ifht Haldex 4. Med Octavia får du nok den beste allround-bilen, bør prøvekjøres!
Om forbruk og kjørekomfort, spesielt på langkjøring, er viktig, gå for diesel. Ned automat og adaptiv cruisekontroll (kan leveres på Octavia fra 2013) har du en fantastisk god langtursbil. Med 2.0 TDI har du anvendelig kraft fra tomgang og opp til rundt 4500 o/min. Av de bilene du ramser opp her, er Octavia også klart mest moderne på alle punkter, inkludert passiv og aktiv sikkerhet.