0

Mangler virkelig Isuzu D-Max differiensalsperre?

spurt 2019-10-31 16:59:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg vurderer å kjøpe en Isuzu D-Max men ser at den mangler differiensalsperre. Er ikke dette uvanlig at en pickup mangler dette? Har D-Max noen ulemper i diverse situasjoner når den mangler denne sperren og vil du anbefale andre pickup’er som har diffsperre.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-16 00:58:06 +0100

Dette har jeg erfaring med. Gammelt spørsmål, men kanskje noen kan ha nytte av svaret likevel. Jeg har hatt en 1. generasjons D-Max (2009-modell), og nå en 2. generasjons (2016-mod). Det stemmer at de ikke har diffsperre. Jeg tror ikke at de nyeste har det heller. Og ja, jeg vil si at det er en ulempe, selv om Isuzu prøver å kompensere med andre systemer:

De nyere bilene, årsmodell fra sent 2012 (2,5- og 1,9-liters motorer), har antispinn. Dette er samme system som i mange personbiler, der bremsene aktiveres på hjul som spinner. Men da kuttes også gasspådraget veldig, og så kommer man ikke av flekken likevel.

De eldre D-Max-ene, årsmodell tidlig 2012 og eldre, (3-liters motor hvis kjøpt ny i Norge) har differensialbrems i bakakslingen. Dette er en mekanisme som sammen med et tilsetningsstoff i oljen, gjør at bakhjulene låses sammen hvis det ene spinner og går fortere rundt enn det andre. Dette fungerer bra, så lenge begge bakhjulene har et minimum av veigrep. Hvis det ene står på is/snø helt uten grep, fungerer det ikke. Så sitter man der i en stor 4-hjulstrekker som spinner på 1 forhjul og 1 bakhjul og ikke kommer av flekken....

Det går selvfølgelig an å ettermontere 3.parts diffsperre på disse. BGnor og Arctic Trucks er noen aktuelle forhandlere. Ikke billig...

Et triks for å komme seg ut av en knipe, er å sette på håndbrekket akkurat passe, sånn at ingen av bakhjulene kan spinne uten motstand. Må strammes ganske hardt, såpass at du må bruke lavgir. Dette har jeg gjort med stor suksess på 2009-modellen. Ikke prøvd på den nye enda.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-16 15:11:20 +0100

Kloke ord og et godt svar fra Kamerat Øyvind her, ellers er det bare å tilføye at om du kommer i en situasjon der du virkelig har behov for diffsperre i en eller flere former, ja da er det den dagen du egentlig burde holdt deg hjemme - eller du befinner deg på et sted du aldri burde ha kjørt! Ellers hadde vi en grei oppskrift med tjenestebilene våre når vi skulle ut på tur på f.ex klonk is utenfor allfarvei, f.ex opp til fjelltoppstasjoner langs veier som var skumle nok på sommerstid: kjetting. Til alle fire hjul - og ikke hvilken som helst kjetting: skikkelig piggkjetting. Sikrer fremkommeligheten oppover, sikrer evnen til å skrubbe nedover, og ikke minst: man beholder muligheten til å styre både oppover og nedover. Anbefales på det varmeste, har du kjetting i bilen holder vår gode venn MacMurphy seg ofte unna - det skremmer til og med snøværet sånn at det venter til du er hjemme!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger