0

automat eller manuel

spurt 2018-11-21 11:23:28 +0100

anonym bruker

Anonym

hei snuser på brukt superb, årsmodell 2010-2013, tenker jeg. Prisområde 200-250 med 4x4. Får både biler med automat og manuell i det prissjiktet. Dette begynnenr jo å bli gammelt, og med tanke på reperasjoner og holdbarhet, bør jeg velge manuell eller automat? Ønsker jo komforten med automat, men er villig til å ofre det for å få et bililgere bilhold. -Peter

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-11-21 11:28:41 +0100

updated 2018-11-21 11:52:07 +0100

Heisann, godt spørsmål og ikke bare i dette tilfellet. Kilometerstand er en svært viktig faktor når man skal velge bruktbil. Det kan ha mye å si for prisen, men ikke minst også for kostnadene mens du eier bilen.

De to bilene du vurderer er fem år gamle. Det betyr at nybilgarantien enten har utgått, eller gjør det i løpet av svært kort tid. Dermed er denne trygge perioden over og du må betale selv når noe går i stykker på bilen.

Det er nå en gang slik at vi må regne med at reparasjonene kommer etter hvert som bilene får flere kilometer på telleverket. 100.000 kilometer var tidligere sett på som en litt "magisk" grense. Nå kan vi nok løfte denne en god del, men etter at bilen har passert 100.000 er det helt klart større risiko for at det kommer behov for påkost.

En viktig ting du ikke forteller om her, er hvor langt du regner med å kjøre i året. Men hvis du er en ganske gjennomsnittlig bilist på dette området, har du en årlig kjørelengde på rundt 15.000 kilometer. Hvis du kjøper bilen som nå har gått 80.000 kilometer, vil det altså ta deg cirka to og et halvt år på å komme opp i samme kilometerstand som den andre, 120.000. Mens denne etter samme periode, vil komme opp i over 150.000 kilometer. Og da kan erfaringsmessig mye skje.

Generelt anbefaler jeg gjerne å vektlegge kilometerstand mer enn alder, når bilene har fått noen år på baken. Servicehistorikk og antall eiere er naturligvis svært viktig. Og kan du få en form for garanti, er det også en god, ekstra trygghet.

Skal vi bare vektlegge fornuft, vil jeg derfor anbefale Outlanderen som har gått kortest.

Men så er bilkjøp (heldigvis) ikke bare fornuft heller. Her snakker vi biler med forskjellig utstyrsnivå. Instyle + er toppmodellen og en svært godt utstyrt bil. Den er også finere innvendig og gir litt bedre kvalitetsfølelse enn den rimeligere Intense-utgaven. Outlander har blant annet fått kritikk for et litt stusslig interiør, det blir ikke bedre av å velge en rimeligere utgave.

Veldig mange mener også at en bil som dette skal ha automatgir. Dermed blir biler med manuell girkasse mer ukurante i bruktbilmarkedet. Det vil du nok også merke den dagen du skal selge den videre.

Som du skjønner: Her er det en vurdering du må ta på bakgrunn av hva du mener er viktigst for deg. Uansett hvilken du velger, gjør du neppe noen store feil. Outlander er en veldig kurant og driftssikker bil.

Lykke til med valget!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger