BMW X3,3.0D, 2012, EGR Kjøler

spurt 2018-10-26 13:15:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Grunnet småfusking i fremdrift under lavt gasspådrag på f.eks motorvei, mistenkte jeg EGR ventil problemer. Denne hadde blitt justert tidligere grunnet nøyaktig samme problem, og jeg regnet med samme feil denne gang. Bilen ble levert på Bavaria Oktober 2018 for sjekk, hvor de finner ut at EGR kjøler har en lekkasje, og hele greia må skiftes til rundt 17500kr. Selvfølgelig noe drit, men slo meg til ro med at jeg ikke var alene om problemer med dette. Siden jeg ikke er laget av penger, sjekker jeg rundt, og finner et velansett verksted som kan BMW, og får jobben gjort til noen lapper mindre. Så, til min store overraskelse, leser jeg for et par dager siden at BMW, grunnet en drøss bilbranner, tilbakekaller og sjekker, eller fikser gratis disse dårlige EGR kjølerne på bla.a X3 3.0D fra 07/2012-2015, og dette er en kampanje de har hatt gående siden August 2018. Oppildnet av dette ringte jeg Bavaria og krevde svar på hvorfor min bil ikke ble fikset gratis, men fikk til svar at så lenge det ikke lå noe i systemet fra BMW sentralt, ble ingenting utført. Jeg sjekket vognkort, og så at min bil var fra
03/2012, altså ikke innenfor perioden som kvalifiserer til fix, men allikevel med samme feil som er årsaken til at 425000 biler innkalles til sjekk. Så bare for å være vanskelig har jeg stilt spørsmål til BMW Norge ++, hva er det som ble endret fra 03/2012 til 07/2012 i EGR kjølesystemet som avgjør disse grensene de har satt. Motoren, N57, var jo lik fra 2011 til 2015. Eller er det faktisk forskjell i deler/oppbygning ???

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett