0

Havari av rådelager etter feilfylling av drivstoff

spurt 2017-11-29 15:41:22 +0100

Hei

Jeg var uheldig ( tilbakestående i gjerningsøyeblikket) og fylte feil drivstoff på min 300C Diesel. Fylte 20L fra en feilmerket kanne på bilen som da var godt nedpå reservetanken.

Før jeg visste om feilfyllingen ble bilen startet, fikk gå seg god og varm på tomgang og så kjørte jeg avgårde. Ikke en lyd eller annet ved avkjørsel. Det gikk ikke mer enn ca 1,5km før jeg ved litt pådrag og ca 3000rpm opp en bakke fikk voldsom feiltenning, først tikkelyd, så takkelyd og videre kakkelyd i motoren. Fra tikk til kakk gikk det ikke mer enn 10-15 sekunder og motoren ble stoppet umiddelbart og hentet på bilhenger.

Den står nå på verksted med konstatert ødelagt rådelager.

Bilen hadde helt ny olje og plenty av den når den røk til. Har du hørt om andre tilfeller der feilfylling har forårsaket havari av rådelager?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-12-01 13:10:53 +0100

Oppps... Denne var lei, Morten.

Men det er så utrolig fort gjort å ta feil. Enten det er en kanne i garasjen, eller det er fyllepistol på bensinstasjonen det er snakk om.

Resultatet kan bli, som du allerede har erfart, ett kostbart motorhavari. En fattig trøst midt oppi det hele er at du er langt i fra alene om dette. Uten at det blir noe billigere av den grunn. Så ja, dette har jeg hrt om mange, menge ganger. Som regel går det bra om man oppdager det i tide og ikke kommer så langt at man starter bilen. Da her man fort tapt. Om man ikke tarter så holder det å få tømt og renset tanken. Om man, slik som i ditt tilfelle kjører avgårde og aner fred og ingen fare, så er fort et motorhavari faktum.

I motsetning til diesel, så smører ikke bensin noen ting. Det betyr at om det kommer bensin inn i dieselpumper, commonrail-rør, dyser etc. så kan de bli ødelagt, da de smøers av dieselen.

Selv om dieselmotorer har vesentlig høyere kompresjon enn en bensinmotor, så har de to drivstoffene helt forskjellig forbrenningssyklus og belastingsskader på komponenter som stempler, råder, veivaksel og ventiler vil fort kunne oppstå. Det er det som har skjedd med deg og din Chrysler. Ofte får man ett forvarsel i form av ukontrollert forbrenning, motorfusk, banking og risting i motoren og bilen. Men ofte så går det altså galt...

Og - ja dette er minst like dyrt å reparere som det det høres ut som. Ofte er det billigere å skifte hele motoren.

Må bare få ønske deg lykke til med å få bilen på hjulene igjen. Håper det ordener seg uten å bli altfor dyrt denne gangen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-12-01 14:15:54 +0100

updated 2017-12-01 14:25:58 +0100

Heldigvis viste det seg at forsikringen dekker feilfylling av drivstoff og bilen ble satt på verksted for deres regning. Den står nå demontert og takstmannen ringte akkurat.

Takstmannen sier da at de ikke vil dekke dette da de mener at skadene ikke kan ha oppstått som følge av feilfyllingen. Et rådelager er helt vekke, veivlagrene i seg selv er visstnok veldig slitte, og "skinkene" viser tydelig tegn på varmgang alle sammen.

Et kjapt søk på google på engelsk viser fort at i utlandet er dette et relativt mer kjent problem.

Men ifølge takstmannen er dette noe som ikke har skjedd i Norge og derfor ikke tilsvarende bevist at det kan skje. Så nå er jeg i den situasjonen at jeg må fremskaffe et verksted som har sett lignende feil som følge av feilfylt drivstoff for å kunne dokumentere dette. Og først da vil forsikringen dekke skadene.

Noen tips til hva jeg kan gjøre nå? Hvis ikke blir det en reparasjon på over halve bilens verdi...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger