0

mazda cx3 diesel.

spurt 2017-10-09 11:34:11 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg lurer på å kjøpe mazda cx 3 med firehjulstrekk når jeg snart skal bytte bil. Jeg synes den ser uforskammet bra ut og tilbys med "et lass" av utstyr til en pris som jeg synes er ganske bra. Den er også en del mer spennende enn min 07 modell Toyota Auris 1,4 d4d automat, som jeg har hatt siden ny. Siden jeg må ha automat gear står det mellom 2 liter 150 hk og 105 hk diesel 4 hjulstrekk. Har lest litt om dieselen som til nå har vært mest aktuell. Jeg har lest at den skal ha problemer ved regenerering av partikkel filter ved at den "spytter" diesel i motorolja. noe som jo i verste fall vil føre til motorhavari i andre enden. Har lest at den må sjekkes når olja er under et visst nivå merket på peile pinnen, for å unngå dette. Det vil jo føre til service utover de oppgitte intervallene og dermed et dyrere bilhold. Hadde vært litt ålreit å høre dine tanker rundt dette.

                                                                                    Mvh

' Thomas Knutson

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-10-09 14:33:16 +0100

updated 2017-10-09 15:00:14 +0100

Hei igjen og takk for svar. glemte å spørre om et par ting. Vet du noe om hvordan kunde tilfredsheten ifht service apparatet hos mazda er og hvordan de ligger på servicepriser osv ?. Har vannvittig god erfaring med Toyota forhandleren i Arendal, som jeg har brukt helt siden jeg kjøpte bilen ny. enda jeg ikke kjøpte den der, men via import fra autosenteret i østfold. Dette sparte jeg rundt 30000 på i sin tid. Jeg har lyst til å kjøpe bil av Toyota i Arendal p.g.a servicen, men Toyota har pr nå slik jeg ser det ikke biler som appellerer til Hjertet, og må ha følelsen om man skal si det sånn, heller til fornuften noe som var grunnen til at jeg kjøpte Toyota i utgangspunktet, som "skuddsikker" første bil. Vet du om forhandlerne kan ta inn andre merker etter ønske eller hvordan funker det?

Hvis valget skulle falle på dieselen vil det kunne hjelpe med motorvarmer i forhold til problemet ved regenerering eller er det bare langtur med høy fart og turtall som gjelder her. Hvor ofte vil du i så fall anbefale oljeskift for å gjøre problemet mindre eller eliminere dette? blir mye spørsmål her nå men veldig ålreit å ha broom mye interessante tester og lesing her.

                                             Mvh
                                             Thomas Knutson
rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-10-09 12:49:56 +0100

Problemstillingen du beskriver er dessverre ikke helt ukjent. Dette gjelder for flere bilmerker og kanskje spesielt de som har mye småkjøring med mange kaldstarter i løpet av vinteren. Kjører man fort, langt og mye så stiller det seg annerledes. Da er problemet langt mindre eller fraværende.

Løsningen om man velger dieselbil blir jo å være ekstra påpasselig med å sjekke / peile olje og å eventuelt ta den ekstra kostnaden det blir å skifte olje litt hyppigere. Det gir ikke så veldig store ekstra kostnder- tross alt - om man ser hele bilholdet under ett. Det gir også et tryggere og mer forutsigbart bilhold. For du kan være helt sikker på at et evt. motorhavari vil komme når det passer som dårligst. Murphys lov gjelder fortsatt...

Så mitt råd er at om man er i "risiko-grupen" her, så bør man kanskje vurdere bensinbil istedenfor. Ellers så er jeg helt enig med deg; Mazda CX-3 er en veldig fin og kjekk bil på alle måter.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger