0

Kan du hjelpe meg litt? jeg har kommet over en bmw x5 (drømmebilen lenge!) som egentlig er helt perfekt men som jeg ikke vet om jeg tør kjøpe. saken e

spurt 2011-06-01 12:25:05 +0200

Hei Benny kan du hjelpe meg litt? Jeg har kommet over en BMW X5 (drømmebilen lenge!) som egentlig er helt perfekt men som jeg ikke vet om jeg tør kjøpe. Saken er at den har vært ganske kraftig kollisjonsskadet i en front mot front-ulykke. Jeg har ikke fått sjekket detaljene rundt selve ulykken, men det skal ha vært sånn at den nesten ble kondemnert. Nå er den bygget opp igjen at et proft firma, de sier blant annet at de har rettet dem opp i en "jigg" (uten at jeg vet hva det betyr). Alle karosseridelene som ble skadet er skiftet og radiator og flere andre deler i motoren er byttet til helt nytt, ikke bruktdeler. Ser litt forskjell i fargen mellom nye deler og gamle men det sier de vil rette på seg. Bilen har bare gått 80 000 kilometer og er helt strøken innvendig, jeg sparer rundt 50 000 kroner i forhold til tilsvarende biler, de har jeg egentlig ikke råd til. Men bør jeg slå til? Er det eventuelt noe som kan skje her etter hvert som ødelegger verdien på bilen? Veldig takknemlig for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-06-01 12:43:41 +0200

Hei du. Skjønner godt at dette er fristende – X5 er drømmebilen for mange!

Hvis bilen er rettet på et skikkelig og seriøst verksted så behøver det absolutt ikke være skummelt å kjøpe den. Jeg ville nok uansett – i og med at skaden har vært såpass stor at den har vært i jiggen – tatt en litt grundigere sjekk før jeg hadde slått til. F. eks hos NAF.

Innimellom kan det forekomme litt slurvefeil etter oppretting, slik som manglende rustbeskyttelse etc.

I og med at dette er en såpass kostbar bil så bør dette sjekkes / fikses før du kjøper. Det er helt vanlig på en bil som delvis er omlakkert at det er noe forskjell på ny og gammel lakk. Slik er det bare. Bitte små vaskestriper og generell bleking og matthet vil gi noe fargeforskjell uansett – selv om også tilstøtende flater er lakkert. Ofte så ”går dette seg til” over litt tid. Det skal uansett ikke være så mye at det synes godt på 10 meters avstand.

Prisen skal også speile at bilen har hatt stor skade – og ligge noe under uskadde, tilsvarende biler i pris.

Mitt råd blir som følger: Sjekk bilen nøye. Ser den bra ut så er jeg ikke redd for å anbefale kjøp.

Ønsker deg lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-06-01 13:49:13 +0200

Det som ofte er problemet med kollisjonsskadete biler er at de takler en ny kollisjon betydlig dårligere. Biler er designet akkurat passe svake i bl.a. foran (deformasjonssoner). Disse er designet til å deformeres under en krasj slik at skadene på personene inni bilen blir minst mulige. Når man bygger opp igjen en kollisjonsskadet bil er det vanskelig å få bygget inn akkurat passe svakhet i deformasjonssonene, noe som vil medføre at bilen er betydlig dårligere stilt i en eventuell ny kollisjon.

http://www.youtube.com/watch?v=yjxM9c...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2011-06-01 12:25:05 +0200

Sett: 301 ganger

Sist oppdatert: Jun 01 '11