Problemer med turbo og svart eksos ved pådrag

spurt 2017-09-06 15:28:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Jeg har en 2004 model passat 1.9 TDi 4Motion (130 Hk) og har fått problemer med turbotrykket etter bytte av motor og turbo. Saken er den at turbotrykket ligger konstant lavt ved normal kjøring, men turboen oppnår ønsket trykk ved forholdsvis rask akselrasjon. Har skrevet ut en graf via VCDS fra Ross-Tech, men finner dessverre ingen mulighet til å legge ved bilder her. Uansett, grafen viser at spes.Intake pressure skal være 1.500 psi ved ca 1.650 o/min (80 km/h), men actual intake pressure viser kun 1.300 psi. Dersom turtallet på motoren økes/reduseres følger turbotrykket etter, så det ser ut som om turboen og reguleringen fungerer, bortsett fra at den ikke leverer riktig trykk. Turboen er av typen Garrett V1749 og er en VNT turbo, og pådraget styres av en vakuumaktuator med et stag ned på turboen. Vurderer å øke lengden på staget for å øke ladetrykket litt, men er usikker på hvordan dette vil påvirke max ladetrykk.

Sliter forøvrig også med at det kommer en del svart eksos ved akselrasjon, men tror dette har en sammenheng med lavt ladetrykk fra turboen, da luftmengden blir for liten i forhold til mengden diesel som sprøytes inn.

Fint om du kan si noe om hva som kan være feil, samt litt om hvordan en turbo skal justeres. Ønsker også litt informasjon om hvordan pådraget til turboen styres, da jeg er usikker på om pådraget reguleres av trykket etter turboen, eller om pådraget styres etter forhåndsdefinerte verdier. En regulator bør automatisk kunne øke pådraget til turboen, slik at den forsøker å redusere avviket mellom ønsket og virkelig verdi. For meg virker det som om at motorstyringen ikke er "smart" nok, men at den i stedet kun gir ut ett gitt pådrag ved bestemte kriterier, slik at eventueller justeringer må gjøre manuelt på turboen.

Forøvrig har jeg kontrollert alle vakuum- og turboslanger for lekkasjer, samt at alle pakninger er byttet i forbindelse med motorbytte. Det skal derfor ikke være noen dårlige koblinger eller lekkasjer som kan skape problemer.

MAF-sensoren er kontrollert og ser ut til å fungere som den skal, men jeg stusser litt over EGR-ventilen som har ca 80% pådrag normal kjøring. EGR-ventilen trodde jeg skulle lukke etter at motoren ble varm, men det er mulig at jeg tar feil.

Mulig at dette blir for detaljer, men håper at du kan gi meg noen tips, slik at jeg får løst problemet med lavt ladetrykk.

Mvh. Hans A.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett